Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Purple Cow

Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?

Bas van Vlierden | 16 juli 2010 | 2-3 minuten leestijd

De bestaande marketing P's (volgens mij zijn er inmiddels al meer dan 15) voldoen niet meer. De nieuwe belangrijkste P is die van Purple Cow en staat voor onderscheidend en exceptioneel zijn. Al het andere is onzichtbaar en saai: Brown Cow. Als je niet opvalt is alleen een lage prijs nog onderscheidend.

Onderscheidende marketing is de kunst om producten en diensten te ontwikkelen die het waard zijn om door consumenten opgemerkt te worden. Deze nieuwe manier van marketing is nodig omdat de oude regels van marketing niet meer werken (behoeften worden niet zo gemakkelijk meer vervuld, consument heeft weinig tijd en veel keuzemogelijkheden, consumenten zijn moeilijk te bereiken en tevreden klanten betekent niet meer automatisch mond-tot-mond reclame etc.).

Nieuwe marketing is ontstaan bij de dood van het 'TV-industrial complex'. Deze oude manier van marketing was vroeger zeer succesvol voor bijvoorbeeld een bedrijf als Procter & Gamble. Hoe dit in zijn werk ging volgens Godin?: zoek een grote nichemarkt, zet een fabriek op, koop veel reclame in, krijg meer distributie, verkoop meer producten, maak meer winst en koop nog meer reclame in etc.

Bottom line is dat de oude regel impliceerde dat je gewone (veilige) producten moest ontwikkelen en deze combineren met exceptionele marketing. De nieuwe regel van succesvolle marketing is om exceptionele producten te ontwikkelen die consumenten zelf weten te vinden. Godin illustreert dit aan de hand van een voorbeeld. De volkswagen Kever is in Amerika twee keer succesvol gelanceerd: de oude Kever(halverwege 20e eeuw) en de nieuwe Beetle (2000). Grote verschil is dat de eerste een succes werd door briljante marketing, terwijl de nieuwe Beetle een succes is geworden door een briljant product (uiterlijk, rijeigenschappen etc.) die relevant waren voor klanten en zich als een lopend vuurtje verspreidde in de markt.

Als je denkt dat Seth Godin in 'Purple Cow' de tien regels van de nieuwe manier van marketing presenteert kom je bedrogen uit. Aan de hand van een zeer groot aantal voorbeelden worden aandachtspunten voor nieuwe marketing gepresenteerd.

'Purple Cow' is een boek dat erg makkelijk wegleest en door de vele voorbeelden niet eens vervelend is om te lezen. Echter biedt het boek geen nieuwe inzichten voor marketeers die een beetje hun vakliteratuur bijhouden. Belangrijkste aanbeveling van Godin is om echt onderscheidend te zijn. Godin heeft gelijk als hij zegt dat dit nog te weinig gebeurt. Maar waar menig marketeer inmiddels wel weet hoe belangrijk het is om op te vallen, ontbreekt het nog vaak aan handvatten op dit te realiseren.

Het boek stipt enkele interessante aandachtspunten aan, maar biedt niet de handvatten waar nou juist zoveel behoefte aan is. Daarnaast zorgt het totale gebrek aan structuur (en hoofdstukindeling) voor het snel verliezen van de hoofdlijn. Kortom: vermakelijk en gemakkelijk te lezen boek, maar weinig echt toegevoegde waarde voor professionele marketeers. Wat mij betreft een boek om te laten liggen.

Over Bas van Vlierden

Bas van Vlierden is recensent en eigenaar van www.marcomboekrecensies.com.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden