Menig strategieboek is dik, slecht leesbaar en saai. Hoewel ietwat generaliserend, durf ik die stelling toch aan. Het boek 'Strategie slaat terug' is nog geen 200 pagina's dik, prima leesbaar en vooral grappig! Mintzberg cs. schreven in 2001 het boek 'Op strategie-safari', een serieuzer boek over strategiebepaling waarin de belangrijkste stromingen werden uitgelegd en van commentaar gezien. Volgens de auteurs was dat boek voor het hoofd, dit nieuwe boek is voor het hart. Ze willen de lezer raken!
Het boek bevat zeven visies op strategie:
1. GeSWOT door strategie: het bekendste model over strategie wordt voorzien van bewijs en kritische kanttekeningen
2. Bepaal uw strategie met zorg: een hoofdstuk over strategische planning
3. Strategie becijferd: een visie die gedomineerd wordt door Porter en vele adviesbureaus, een strategie bepalen op basis van harde cijfers en wetenschappelijke kengetallen
4. Een visie op strategie: visionairs en ondernemers die op basis van inspiratie, inzicht en intuïtie aan de slag gaan met de strategie binnen hun organisatie
5. De gedachtewereld van de strateeg: de visie die strategie ziet als creatieve interpretaties van het brein wordt tegenover de visie gesteld die onderzoeken hoe het brein tot een standpunt komt
6. Stapsgewijze strategie: in sommige gevallen is het vreselijk lastig een lange termijnstrategie op te stellen, het advies is dan om in ieder geval een stap te zetten, niets doen is in ieder geval geen optie. Die ene stap en de richting die daaruit volgt geeft handvatten voor de volgende stappen
7. Strategie zonder handschoenen en met een aureool: de strategie als spel van macht en politiek, en de belangrijke invloed van de cultuur binnen een organisatie.
De zeven visies zijn ondergebracht in evenzoveel hoofdstukken. Deze beginnen met een inleiding waarin de visie kort wordt toegelicht en er een introductie wordt gegeven op de 'bytes' in het hoofdstuk. Er is bewust gekozen voor het begrip bytes, de artikelen zijn in omvang beperkt, het kunnen enkele alinea's uit een boek zijn, maar ook een cartoon, gedicht, sprookje of citaat. Een bonte verzameling, maar prima passend.
Er is nauwelijks toelichting nodig om de boodschap helder over te brengen. Het boek is geschreven vanuit de gedachte dat er heel veel geschreven en gezegd is over strategie. Al die boeken, artikelen en modellen bevatten zinvolle kennis en ervaring, maar 'de waarheid' over strategie bestaat niet. Want elke theorie heeft ook zijn zwakke punten. Als de lezer de kennis en ervaringen uit het boek in zijn geheel overziet, ze naast elkaar legt en in combinatie toepast, komt de bepaling van een strategie tot leven.
'Strategie slaat terug' is een inspirerend boek en tevens humoristisch. Prima om tijdens een vakantie of in een weekend te lezen. Maar het is tevens een aanrader voor studenten en docenten die naast de verplichte, zware strategiekost op zoek zijn naar nieuwe inzichten rondom strategie. Het is maar goed dat ik niemand kan verplichten om dit boek te lezen, want anders had ik het gedaan. In het voorwoord van het boek geven de auteurs aan dat ze werken aan twee andere boeken: 'Management slaat terug' en 'Organisaties slaan terug'. Als die boeken dezelfde kwaliteit en toonzetting krijgen, hoop ik dat deze bijzonder snel verschijnen!
Deze recensie is geschreven op basis van de Nederlandse vertaling 'Strategie slaat terug!'