In de visie van de auteur worden marketeers opgeleid met het idee dat marketing ten doel heeft om nieuwe klanten te werven en hier snel aan te verdienen. Dat behoud van de klant meer kan opleveren komt bij de marketeers nauwelijks op. Zij moeten volgens Godin dan ook gaan beseffen dat behoud van de klant waardevoller is dan het werven van nieuwe klanten. Een trouwe klant levert vele malen meer op dan een eendagsvlieg die uit nieuwsgierigheid uw product aanschaft. Hoe behoudt u die klant dan? Niet door interruptie marketing, maar door een relatie en interactie op te zetten met permissie marketing. Het komt erop neer dat je toestemming van de klant krijgt om je boodschap te vertellen, hem daarvoor beloont, daarna vervolgafspraken maakt door hem te vragen hoe en waar hij te bereiken is, en waarover hij geïnformeerd wil worden en om vervolgens de relatie te laten groeien door steeds meer op maat te gaan aanbieden. Op den duur zet je dan al deze inspanning om in jouw voordeel. Je hebt een tevreden klant. En als je het goed doet door echt helemaal in te spelen op zijn persoonlijke wensen, dan is er geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om ergens anders te gaan 'shoppen'. Het concept, marketing benaderd vanuit het gezichtspunt van de consument, is verrassend eenvoudig, maar het klinkt gemakkelijker dan gedaan, meent de auteur. Het concept is ook niet nieuw, maar er zijn in het verleden niet veel bedrijven in geslaagd om het goed toe te passen. De hedendaagse ICT-ontwikkelingen, zoals internet, maken het echter gemakkelijker. Met database marketing en e-mail zijn we tegenwoordig in staat om veel boodschappen in korte tijd op een persoonlijke wijze onder aandacht te brengen van klanten, waardoor je je eigenlijk moet afvragen waarom het nog niet volop wordt gedaan. Godin onderbouwt zijn boodschap met tal van voorbeelden. Het effect hiervan is dat men wel overtuigd moet raken van zijn zienswijze. Toch blijven er nog enkele vragen openstaan. Allereerst de vraag hoe je de eerste keer aandacht krijgt van je beoogde klant; Godin heeft het over reputatie, vertrouwen en openheid die deze stap moeten vergemakkelijken. Maar na lang wikken en wegen lijkt hij te erkennen dat 'inbreken' toch de meest geëigende weg is. Interruptie marketing dus? De tweede betreft de eventuele consequenties voor een bestaande organisatie. Behalve te constateren dat de organisatie een obstakel kan zijn voor het toepassen van permissie-marketing, geeft de schrijver geen antwoord op die vraag. Al met is 'Permission Marketing' een gemakkelijk geschreven en leesbaar boek, dat een aardig nieuw inzicht geeft op het effectief hanteren van de marketinginstrumenten in de hedendaagse technologie.
Recensie
Permission Marketing
Reclame is een manier waarop marketeers consumenten willen overhalen om de hen aangeboden producten te kopen. Dat doen ze op een agressieve en zeer kostbare manier, nameljk door bij consumenten 'in te breken' in hun dagelijks handelen. Het werkt daarom nauwelijks meent de auteur. In deze moderne tijd van 'information overload' is er namelijk één schaars goed dat de consument zich niet laat afnemen en dat is tijd. Reclames zijn dieven van die tijd: ze vragen aandacht, vandaar dat de consument deze negeert. De enige manier waarop een marketeer kan slagen is als hij aangekondigd, op persoonlijke wijze en met relevante boodschappen bij de consument aanklopt. Dat is in het kort de essentie van permissie marketing in tegenstelling tot interruptiemarketing, aldus Seth Godin in dit boek.