
Lees verder
Seth Godin is de auteur van veel bekende bestsellers zoals Permission Marketing, Purple Cow en Tribes. Met zijn dagelijkse blog bereikt hij wereldwijd een miljoenenpubliek. Als initiatiefnemer van The Carbon Almanac Network heeft hij zich opgeworpen als een prominente voorvechter van maatregelen tegen klimaatverandering.
Meer over Seth GodinOf het nu gaat om televisiereclame, direct mail of telemarketing, veel reclame leidt ons af van wat we doen en vormt een bron van irritatie. En aangezien irritatie geen goede basis vormt voor het opbouwen van een lange termijn relatie met klanten, wordt de effectiviteit van de traditionele marketingmethoden steeds lager. Seth Godin is dan ook van mening dat traditionele marketing, door hem aangeduid als interuptie-marketing, in de toekomst zal verdwijnen. Hij stelt daar een nieuw concept tegenover: permission marketing. Hierbij vormt de toestemming van de klant aan de leverancier om te mogen communiceren de basis van de relatie tussen de klant en onderneming. Door zich uitsluitend te richten op mensen die geïnteresseerd zijn in de producten en diensten van de onderneming en die ook hebben aangegeven hierover geïnformeerd te willen worden kan de effectiviteit van de marketinginspanningen enorm worden vergroot. Met permission-marketing kan dan ook actief gewerkt worden aan een lange termijn relatie met een klant, gebaseerd op vertrouwen. In 'Permission Marketing' beschrijft Godin vier vragen die centraal staan in de relatie met een klant:
1. Is iedere marketinginspanning gericht op een leerrelatie met de klant?
2. Is het communiceren op basis van toestemming verankerd in de klantendatabase?
3. Heeft de onderneming iets interessants te vertellen aan haar klanten?
4. Is de onderneming in staat de relatie met haar klanten voortdurend te verdiepen?
Op basis van diverse praktijkvoorbeelden laat Godin zien hoe permission marketing succesvol in praktijk kan worden gebracht.