Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Uitblinken als familiebedrijf

Toeval of niet? Eerder verscheen al Ondernemen zit in je bloed van Cees Pronk. Nu is er Uitblinken als familiebedrijf. Beide boeken handelen - zij het deels uit een ander vertrekpunt - over het familiebedrijf. Zou er in tijden van beursmalaise weer een hunkering zijn naar het klassieke, stabiele familieconcern? Het lijkt erop.

Ronald Buitenhuis | 5 januari 2009 | 2-3 minuten leestijd

Ze bestaan nog: bedrijven die decennia en soms eeuwen weten te overleven. Die uitblinken, zoals de titel van het boek aangeeft. Hoe ze daarin slagen, is ook één deel van het boek. Een reeks portretten laat zien hoe familiebedrijven als De Kuyper, Brabantia, Sligro en Damen het hoofd boven water hebben weten te houden. Familiebedrijven die laten zien dat ze in staat zijn crises te overleven en zelfs eeuwen geschiedenis weten te schrijven. Tegen het decor van de huidige financiële crisis en een dreigende recessie, is dat een geruststellende gedachte.

Is dat deel in het boek voor de meer nostalgisch ingestelde lezer interessant, er is nog een tweede – inhoudelijker - laag in Uitblinken als familiebedrijf. En juist die laag maakt het boek onderscheidend van andere boeken over het familiebedrijf, zoals die van Pronk. Uitblinken als familiebedrijf zoomt in op de governance problematiek van deze familieondernemingen. Hoe zorg je er nu voor dat goed bestuur en familiebelangen met elkaar in evenwicht zijn. Moet een familielid nu juist wel of juist geen commissaris worden? Dat soort vragen.

Waar het beursgenoteerde bedrijfsleven de code-Tabaksblat heeft, biedt Uitblinken als familiebedrijf een soort eigen code voor familiebedrijven. De auteurs bieden in ieder geval tien principes van goed bestuur aan. Principe V is bijvoorbeeld: het structureel inbouwen van tegenspel. De bijbehorende good practices zijn onder meer: het instellen van een gemengde RvC, het opstellen van een bestuursreglement van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van eigenaren, management en toezichthouders en het zorgen voor voldoende buitenstaanders. Te vermijden in deze: machtsmisbruik, tunnelvisie, rolvermenging en dubbele petten.

De auteurs geven overigens ook direct aan dat die good practices niet zaligmakend zijn voor alle familiebedrijven (in tegenstelling tot de principes die redelijk universeel zijn). Het kenmerk van familiebedrijven is namelijk onder meer dat ze heel verschillend zijn en er is geen algemene waarheid. De schrijvers zeggen zelf ook over hun boek dat het een soort grabbelton is waar iedereen dat eruit kan halen, wat voor hem of haar relevant is. Uitblinken als familiebedrijf is daarbij een beetje de familiebijbel voor goed bestuur. Tevens geschikt overigens voor topmanagers en commissarissen die de lessen van de kredietcrisis ter harte nemen en terug willen naar de roots van het ondernemerschap.

Wat opvalt aan Uitblinken als familiebedrijf is de compleetheid, de goede mix tussen zware inhoudelijke toezichtvraagstukken en de onvermijdelijke couleur locale.Want uiteindelijk wil je toch lezen dat papa het bedrijf aan zijn kinderen overgedragen heeft en dat zoonlief toch een veel te dure BMW rijdt. En dat vetes vaak familiebedrijven aan de rand van de afgrond van de afgrond brengen. De auteurs hebben voor dat laatste overigens ook weer een oplossing bedacht: ga vaker op skivakantie met de hele familie. Dat zorgt voor goede onderlinge banden. Een serieuzere boodschap in het boek komt van de familie De Kuyper. ‘Het bedrijf is niet van jou, maar van de volgende generatie.’ Uitblinken als familiebedrijf is inhoudelijk goed, mooi vormgegeven en duidelijk door de uitgever met liefde gemaakt. Zou uitgever Van Gorcum een familiebedrijf zijn?

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Maurits Bruel, Jurgen Geerlings, Joost van Hamel
Uitblinken als familiebedrijf

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden