Natuurlijk wist ik welke rol de Zuid Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu heeft gespeeld bij het ontstaan van de nieuwe republiek van Zuid Afrika in de zogenaamde waarheidscommissies. Ik was benieuwd hoe het mogelijk is geweest dat mensen de daders van de meest gruwelijke daden jegens hun geliefden konden vergeven. Een proces dat ontegenzeggelijk een burgeroorlog heeft weten te voorkomen. Indien het proces van vergeven dit kan bewerkstelligen dan is het een dusdanig krachtig iets dat zeker bruikbaar kan zijn voor managers. Dit alles deed me besluiten dit boek te gaan lezen.
De ondertitel van het boek luidt; ‘in vier stappen naar harmonie met onszelf en de ander’. Dit wekt de indruk dat het een soort werkboek is. De elementen van een werkboek zitten er ook in, maar daar kun je makkelijk omheen lezen. De essentie van het vergeven weten vader en dochter Mpho en Desmond Tutu goed weer te geven. Indien je niet kunt vergeven dan blijf je in het verleden hangen en blokkeert dit de weg naar de toekomst. Ze staven dit met de nodige aangrijpende voorbeelden. Ook de wijze waarop je kunt vergeven geven ze treffend weer. Ook na zeer dramatische gebeurtenissen waarvan je in eerste instantie denkt dat vergeven onmogelijk is, laten ze zien hoe een dergelijk proces verloopt.
Let wel, het is geen gemakkelijk proces maar o zo noodzakelijk. De soms afgrijselijke voorbeelden van ellende en vergeving grijpen je aan. Mij heeft het duidelijk gemaakt dat vergeving eigenlijk een heel krachtig instrument is om sterker in het leven te staan. Zeker als je het uitgangspunt van de auteurs voor ogen houdt: ‘Er is niets dat niet vergeven kan worden, en er is niemand die het niet verdient vergeven te worden.’
Of dit nu een managementboek is of niet is voor mij niet meer zo spannend. Het boek heeft me verrijkt. Het maakt me sterker bij eventuele conflicten. Tevens geeft het me nieuwe middelen om anderen te helpen om situaties te weerstaan en dat is toch eigenlijk de taak van een manager of coach. Dus toch een managementboek? Ik zou zeggen lees het, het is aangrijpend maar zeer de moeite waard. Verbaas je over wat er in Zuid Afrika gebeurd is en doe er je voordeel mee.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.