Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Innovatie & succes

Patrick van Thiel pretendeert zelf niet het standaardrecept voor ondernemingssucces te geven in 'Innovatie & succes', maar introduceert wel een basisrecept. U kunt beter een goede kok worden dan dat u een standaardrecept kunt bereiden, is zijn motto. Die beeldspraak bevalt mij wel, maar is Van Thiel ook in die opzet geslaagd?

Jan Jacob Bos | 18 november 2009

De opzet van 'Innovatie & succes' is heel verfrissend; het kleurgebruik, de beroemde uitspraken en kaders met een korte toelichting maken het een vlot leesbaar boek. De vele oefeningen zetten u direct aan het werk, zodat u de theorie meteen kunt toepassen in de praktijk. Patrick van Thiel verwijst vaak naar herkenbare voorbeelden van innovatie en succes zoals het Senseo-apparaat, ontstaan uit de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts. Valt daaruit een basisrecept voor succes af te leiden? Achteraf de stappen analyseren die hiervoor gezet zijn, zouden hooguit leiden tot een standaardrecept. Een standaardrecept leidt nou net niet tot succes, maar is hooguit een flauwe kopie die meelift op het succes van het oorspronkelijke idee. Door innovatie en succes vanuit de vele verschillende invalshoeken te bekijken is er niet echt een basisrecept ontstaan, maar wel compleet beeld dat kan bijdragen aan uw eigen creativiteit. Al wil ik daar wel bij opmerken dat het beeld wel wat oppervlakkig is. Van Thiel haalt erg veel (iets te veel in mijn optiek) modellen en theorieën aan van diverse managementgoeroes. Zo worden kort de essenties van bijvoorbeeld 'Good to Great', 'Eckart's Notes', 'Brand-id', 'De blauwe oceaan', 'De geluksfabriek' en nog vele andere managementvisies uiteengezet. Ik denk dat die beknopte samenvattingen net te kort zijn om er echt mee aan de slag te kunnen, maar net te lang als u de theorie al kent. Patrick van Thiel geeft aan dat hij daar een nieuw denkmodel aan toegevoegd heeft, ik merk echter weinig van zijn eigen visie. Is 'Innovatie & succes' daarmee gediskwalificeerd? Dat denk ik niet, het geeft een goed overzicht van veel theorieën en modellen die u kunnen helpen om uw organisatie succesvol en innovatief te maken. Aangezien ik veel van de aangehaalde boeken al gelezen heb, voegde 'Innovatie & succes' voor mij weinig nieuws toe. Als u echter een beeld wilt krijgen van de factoren die een onderneming succesvol maken, belicht Patrick van Thiel dit wel vanuit veel verschillende perspectieven zodat u snel een goed overzicht krijgt. Godfried Bomans zei eens: 'Hoe breder het bevloeide oppervlak, hoe dunner de waterlaag'. Patrick van Thiel weet zeker veel aspecten van innovatie en succes te belichten, maar mist daarmee de diepgang. Toch is het een heel aardig boek geworden, vooral als u nog niet zoveel van de boeken waar naar verwezen wordt, heeft gelezen én op zoek bent aspecten die uw succes gaan bepalen. Als het boek u aan zet tot één innovatie binnen uw organisatie, is de investering in geld en tijd om het boek te lezen snel weer terugverdiend.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden