Uit ervaring weet ik dat er te vaak gemakkelijk over een 'projectje' gedacht wordt. Naar mate een project vordert, blijkt dit in de praktijk toch veel meer te omvatten.
Aan de hand van het boek 'Projectaanpak in zes stappen' komt ook een werknemer zonder ervaring met werken in projecten erachter dat een project meer behelst dan gezamenlijk iets ontwikkelen en uitvoeren. De methode van auteur Roel Grit beschrijft nauwkeurig zes stappen om een project goed aan te pakken.
Deze stappen worden in het boek achtereenvolgens genoemd en zo is ook de hoofdstukindeling:
1 Opstarten van het project
2 Inrichten van het project
3 Maken van een plan van aanpak
4 Uitvoeren van het project
5 Opleveren van het projectresultaat
6 Afsluiten van het project
De 6-stappenmethode is een samensmelting van inzichten uit methoden als projectmatig werken (PMW) en PRINCE2. Deze samensmelting is door de auteur aangevuld met zijn eigen ervaringen en inzichten, waarbij hij tevens kort en op een eenvoudige wijze ingaat op enkele theorieën, zoals de vijf stadia van teamontwikkeling volgens Tuckman en de rollenverdeling binnen een team van Belbin.
Tussenresultaten
Binnen elke stap binnen dit handboek zijn er een aantal (sub)onderdelen die worden ingeleid met een theoretische basis en die worden gevolgd door activiteiten die relevant zijn voor de fase waarin het project zich bevindt. De activiteiten leveren elk één of meer tussenresultaten die gezamenlijk het eindresultaat van het project bepalen. Ook noemt Grit aan het eind van elke stap een aantal discussiepunten waarover binnen een projectgroep of binnen een klaslokaal gespard kan worden.
Het boek staat boordevol handige tips en tricks, maar ook links naar de website waar extra informatie staat en waar MS Word- en Excelmodellen gedownload kunnen worden om bepaalde stappen te vergemakkelijken.
Boek voor educatiedoeleinden?
In de inleiding wordt aangegeven dat het boek gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden. Persoonlijk vind ik dat het boek ook erg nuttig is voor projectmedewerkers en projectleiders. Het boek 'Projectaanpak in zes stappen' is namelijk een erg handig naslagwerk voor werknemers die regelmatig bij projecten betrokken zijn. Niet alleen voor de projectleider is het van belang hoe hij een project moet leiden, maar ook voor een projectlid is het van belang om in te zien wat een project behelst en welke stappen er doorlopen moeten worden.
Het boek 'Projectaanpak in zes stappen' geeft een helder beeld van de te doorlopen stappen. Als conclusie stel ik dat het boek 'Projectaanpak in zes stappen' eigenlijk binnen elk bedrijf die wel eens met (deel)projecten te maken heeft op boekenplank moet staan. Het boek geeft duidelijke en gemakkelijk verwoorde richtlijnen en helpt zowel projectleider als projectleden herinneren aan tal van belangrijke zaken waar gedurende project al snel niet meer aan gedacht wordt. Zelf ben ik bij twee of drie projecten per jaar betrokken, zowel als projectleider als projectlid. Het boek geeft mij de handvatten die ik nodig heb om een project goed en zonder grote tegenslagen te laten doorlopen.
Universeel
Natuurlijk is elk project anders, maar ik denk dat het boek projectaanpak in zes stappen een bijzonder universeel en nuttig naslagwerk is voor ieder project. Voor de gevorderde projectleider is het wellicht gesneden koek, maar ook hem/haar wordt gewezen op punten die snel over het hoofd worden gezien. 'Projectaanpak in zes stappen', een handig en laagdrempelig naslagwerk voor een ieder die met werken in projecten te maken heeft!
Over Peter Jansen
Peter Jansen is als organisatieadviseur werkzaam voor Quicken Organisatie Adviseurs. Door zijn wetenschappelijke (onderzoeks)achtergrond wordt hij bij 360test.nl - het testcentrum van Quicken - ingezet, waar hij als testexpert werkt aan het ontwikkelen en uitvoeren van tests, en het analyseren en opstellen van onderzoeks- en testrapportages.