Sjaak Overbeeke is trainer, therapeut, onderzoeker en publicist op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, leiderschap, teamontwikkeling en emotionele intelligentie. Van zijn hand verscheen eerder het boek 'Een betere balans tussen voelen, denken en doen'.
Dit boek wil een bijdrage leveren aan een betere communicatie tussen mensen. Die wordt vaak gehinderd door de gedachte dat iedereen is zoals wijzelf. Als je wat meer over de ander weet en je je enigszins in de ander kunt inleven, ben je al een stap op de goede weg.
Overbeeke pakt het echter nog fundamenteler aan: hij verdeelt de mensheid in de volgende karaktertypen: Denkers, Voelers en Doeners. De grenzen tussen de typen zijn niet scherp; er zijn bijvoorbeeld combinaties mogelijk: Denker-Voelers, de Doener-Voelers etc. Bovendien kunnen mensen in verschillende situaties verschillende types 'zijn'. Bij de communicatie met het Voelertype is het belangrijk om uitgebreid de tijd te nemen voor zijn gevoelens en gekwetstheid, pas daarna kun je het conflict aankaarten; bij een Doener moet je juist voortvarend zijn en een Denker maak je het gelukkigst wanneer je de problemen en oplossingen rationeel bekijkt.
Het is niet de bedoeling om mensen te stereotyperen; het doel van de auteur is steeds: een betere communicatie. Alle bomen in de wereld zijn uniek. Maar een loofboom heeft een andere behandeling nodig dan een naaldboom. Overbeeke is niet de enige die dit wil. Het Insights-model en het MBTI- model hebben allebei een behoorlijk gedegen, soms wetenschappelijk gefundeerde indeling in typen gemaakt.
NLP werkt niet met een karaktertypologie, maar heeft een uitgebreide theorie over hoe te handelen in de communicatie met anderen. De laatste systemen vereisen echter studie en training. Het aardige van dit systeem is daarentegen dat je je de theorie gemakkelijk en bovendien in korte tijd kunt eigen maken. Voelers, denkers en doeners hebben geheel verschillende definities van conflicten. Zijn ze gevaarlijk en bedreigend? Zijn ze er om oplossingen voor iets te vinden? Of worden ze gemengd met gevoelens die er niet toe doen?
Het grootste deel van het boek is gewijd aan het model om conflicten aan te pakken. Kort gezegd komt die hier op neer: Gebruik de juiste taal en openingscode, erken je aandeel in de tegenstelling, vang de reactie van de ander op en maak een uitruil (bied iets aan en vraag iets van de ander). Simpel, maar als principe zeer bruikbaar
. In het boek is een test opgenomen, die ook op de website staat (www.voelendenkendoen.nl) . Ook zijn leerinterviews uitgeschreven in het boek die ook op de website te zien zijn. In het boek wordt elke interventie in elk leerinterview begrijpelijk uitgelegd. Dit maakt het wel erg beeldend. Toepassingen liggen in de zakelijke sfeer zowel als in de privé-sfeer. Een nuttig en helder geschreven boekje en in zijn eenvoud erg bruikbaar.
Over Joke Verplanke
Joke Verplanke, opgeleid als bioloog, is zelfstandig gevestigd als interim-manager, mediator en coach. Zij organiseert trainingen mediationvaardigheden voor managers en bezwaarbehandelaars. Neem contact met haar op via info@jokeverplanke.nl.