Het is jammer dat de auteurs van 'De zes kernen van een organisatie', Michel Kok en Huug Barendrecht, niet hebben gekozen voor een wat smeuïger titel. Bijvoorbeeld: 'De identiteit van uw organisatie als thermostaat'. Of: 'Identiteit als kompas voor uw koers'. De gekozen titel kan lezers afschrikken die absoluut gebaat zijn bij dit handzame, heldere en zorgvuldig samengestelde boekje over de ins- en outs van identiteitsmanagement. Hoe handzaam het boekje ook is, een begrippenlijst naast de literatuurlijst zou niet misstaan. De losse bijlage in de vorm van een begrippenoverzicht & vragenlijst behorend bij het in het boek behandelde model is een pluspunt. Het biedt een prettige ondersteuning bij het bestuderen van het boek. Veel managementboeken lezen tegenwoordig alsof je in de collegezaal zit. De auteur spreekt je als het ware aan. Elk moment kan de schrijver een controlevraag stellen of een grapje maken. Zo niet in dit boek. De informatiedichtheid is hoog. De boodschap van het boek is zorgvuldig en logisch geconstrueerd. Dat maakt dit boek plezierig en efficiënt voor mensen die een achtergrond of ervaring hebben in het vakgebied strategie, marketing en/of communicatie. Hoofdstuk één onderbouwt de keuze voor het AC3ID model van John Balmer. Hoofdstuk twee geeft een toelichting op de elementen van het model (de 6 kernen van een organisatie bestaande uit overkoepelend organisatiemerk, gewenste identiteit, ideale identiteit, gepercipieerde identiteit, gecommuniceerde identiteit en de actuele identiteit). Hoofdstuk drie is een vertaalslag naar de praktijk door middel van een verdieping van elk van de 6 kernen. Dit is echt smullen van goede theoretische onderbouwing waardoor het model echt 'landt'. Hoofdstuk vier behandelt misalignments die zich kunnen voordoen met concrete voorbeelden. Verder wordt een drietal concrete cases uitgewerkt. Hoofdstuk vijf sluit af met een eerlijke visie op de kracht en zwakte van het model. Tevens plaatsen de auteurs het belang van het managen van de identiteit van een organisatie in een toekomstperspectief. De auteurs Michel Kok (1972) en Huug Barendrecht (1968) zijn beide partner bij het corporate communicatie adviesbureau Hollandspoor. Beiden hebben ervaring met advieswerk en zijn actief als docent bij gerenommeerde opleidingsinstituten. Ik ben het roerend met hen eens dat de identiteit van een organisatie steeds belangrijker wordt in de huidige samenleving. Puur en heel strikt het imago bewaken is door de transparantie van de markt ondoenlijk en te beperkt. Dit is puur extern gericht. Het managen van de identiteit behelst zowel het interne als het externe aspect en ook de interactie tussen die twee. De auteurs houden in feite een (weliswaar onuitgesproken) pleidooi voor het vak van 'Identity Management' als aanvulling op het al redelijk ingeburgerde Brand Management. Naar mijn idee zijn deze twee managementrollen lookalikes! Tenminste als de Brand Manager zich niet puur bezighoudt met de marktpositie van het bedrijf of product (vaak relatief korte termijn, opportunistisch & extern gericht) maar ook oog heeft voor internal branding en alignment (lange termijn, strategisch & verbinding zoekend tussen intern en extern).
Over Tanja Beugelsdijk
Tanja Beugelsdijk is zelfstandig communicatie-expert. Haar jarenlange ervaring in verkoop, marketing, communicatie én branding maakt dat ze binnen deze disciplines de juiste afstemming vindt en daarmee gericht een bijdrage kan leveren aan de verbinding met klanten.