OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
14 resultaten
recensie
Internet en social media
5 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Dit boek heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2005 heeft hij in navolging van zijn eigen advies – dus op basis van een gebruikerstest – een tweede editie uitgebracht. Op basis van de uitkomsten van dezelfde gebruikerstest heeft hij ook een tweede boek uitgebracht in 2010 met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit tweede boek leert je om zelf usability tests uit te voeren. Beide boeken kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
IT-management / ICT
5 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Dit boek heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2005 heeft hij in navolging van zijn eigen advies – dus op basis van een gebruikerstest – een tweede editie uitgebracht. Op basis van de uitkomsten van dezelfde gebruikerstest heeft hij ook een tweede boek uitgebracht in 2010 met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit tweede boek leert je om zelf usability tests uit te voeren. Beide boeken kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
IT-management / ICT
4 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Deze bestseller heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2010 volgde (eindelijk!) de opvolger met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit boek laat zien wat usability tests kunnen opleveren en leert je vervolgens via een compleet en gedetailleerd stappenplan om deze zelf uit te voeren. Beide boeken van Krug kunnen prima los van elkaar gelezen worden.
recensie
IT-management / ICT
1 mei 2013
Tanja Beugelsdijk
1-2 minuten leestijd
Dit is geen IT boek, waarschuwt Dré de Man. 'IT Leaks – Alles wat je liever niet over IT wilt weten' gaat over de gevaren van IT en hoe het zover gekomen is. Vanuit de geschiedenis van de IT legt De Man uit hoe het komt dat projecten zo vaak mislukken, waarom er miljoenen verspild worden én hij geeft suggesties hoe het anders kan. De Man weet waar hij het over heeft. In anekdote/columnstijl buitelen feiten en wetenswaardigheden over elkaar heen.
recensie
Internet en social media
26 maart 2013
Tanja Beugelsdijk
De tweede editie van het handzame & fraai vormgegeven 'Succesvol met nieuwe media' van Stefaan Lammertyn is (terecht) al verschenen. In bloemrijk Vlaams en tegelijk met vaart weet Lammertyn de lezer te verleiden zich te verdiepen in de kansen van social media voor de eigen organisatie. Zelfs in geval van weerstand tegen het medium. De voorbeelden die hij gebruikt zijn vaak persoonlijk, zeer gevarieerd en overtuigend.
recensie
Internet en social media
21 januari 2013
Tanja Beugelsdijk
Het is duidelijk dat Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin weten waar ze het over hebben. Ze zijn van social media pioniers met lef doorgegroeid naar social media professionals. Presentatietalent, daar twijfel ik niet aan. Goed advies of inspiratie bieden, ook dat komt goed met deze heren. Een managementboek schrijven is een ander vak. De theoretische juweeltjes komen naar mijn smaak onvoldoende uit de verf. Daar ligt nog een uitdaging. De nuchtere benadering van de auteurs is echter verfrissend.
recensie
Communicatie en media
23 november 2012
Tanja Beugelsdijk
'Klantencommunicatie' van Vincie van Gils is met recht 'een praktisch handboek met checklists', zoals de ondertitel belooft. Vincie heeft de gave om vlot en toegankelijk te schrijven. Het boek levert een bijdrage aan de bewustwording van (startende) ondernemers wat er komt kijken bij communicatie. Alle communicatie draagt namelijk bij aan het beeld wat klanten van u hebben en dat beïnvloedt mede hoe tevreden ze zijn over de door u geleverde diensten.
recensie
Reclame en verkoop
17 april 2012
Tanja Beugelsdijk
'Sales- en accountmanagement' van Willem van Putten, Annette Schenk en Faust Mertens rekent af met de hardnekkige mythe dat er 'geboren verkopers' bestaan. Ze zetten de functie en de rol van de verkoopafdeling binnen een organisatie met visie neer. In logische stappen leggen ze ook de systematiek van het verkopen zelf bloot. Dat gebeurt wel een beetje saai en droog in vergelijking met de veel smeuïger Amerikaanse verkoopliteratuur. Duidelijk is dat de auteurs beoogd hebben het vak sales- en accountmanagement in de volle breedte te 'vangen'. Dat is meer dan aardig gelukt, op het onderdeel sales leadership na.
recensie
IT-management / ICT
16 maart 2012
Tanja Beugelsdijk
4-6 minuten leestijd
Het boek 'Digitaal het nieuwe normaal, de revolutie is begonnen' analyseert scherp een aantal trends en de gevolgen daarvan. Hinssen bewijst in 'Digitaal is het nieuwe normaal' overtuigend zijn conclusie dat de wereld verandert en dat dat verstrekkende gevolgen heeft voor de wijze van ondernemen. We zijn nu halfweg, en de eerste knelpunten zijn al - soms pijnlijk - zichtbaar. Het moet anders, maar Hinssen weet ook niet hoe… Wel waarschuwt hij waar het mis kan gaan. En spoort lezers aan met behulp van enkele raamwerken vanuit diverse invalshoeken naar de eigen organisatie te kijken.
recensie
Communicatie en media
1 februari 2012
Tanja Beugelsdijk
4-6 minuten leestijd
'ValueFraming' van Floor de Ruiter leest als een zeer onderhoudend college. De auteur schuwt niet zijn persoonlijke ervaringen in te zetten om u als lezer te raken. Daarin slaagt hij met vlag en wimpel.
recensie
Organisatiekunde
20 januari 2012
Tanja Beugelsdijk
Het boek 'De zes kernen van een organisatie, een integrale visie op identiteitmanagement' beoogt zowel de breedte als de diepte van het begrip 'identiteit' bloot te leggen. Daarin slagen de auteurs. Ze benaderen het grillige onderwerp als professionals, zo benadrukken zij in de inleiding. Dat is ten dele waar. Het boek leest prettig maar neigt naar een academische benadering. Een benadering die wél een welkome aanvulling vormt op de reeds beschikbare literatuur op dit vlak.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 december 2011
Tanja Beugelsdijk
De uitgave 'Op dezelfde golflengte' van Dr. Pieternel Dijkstra heb je binnen een uurtje achter de kiezen. Je wordt uitgenodigd testvragen te beantwoorden. Op basis van je scores kun je vaststellen binnen welke golflengte jouw communicatiestijl past. Elke golflengte brengt eigen sterke punten en unieke problemen met zich mee. Die worden per golflengte besproken volgens het model van Daniel Ofman (kernkwaliteiten). Het is een eenvoudig boekje dat zeer toegankelijk is geschreven.
recensie
Reclame en verkoop
8 november 2011
Tanja Beugelsdijk
'101 ideeën om nieuwe klanten te werven' van Jan-Willem Seip (trainer) en Jos Raeskin (marketing- en communicatieadviseur) voorziet in 101 ideeën om nieuwe klanten te werven. De auteurs benadrukken dat de tips voor iedereen toepasbaar zijn. Dat ben ik niet met hen eens. Een dienstverlener verkoopt geen product en het maakt voor de klantbenadering wel degelijk uit of u zzp-er bent of een middelgroot tot groot bedrijf runt. Toch is het een boek dat ik regelmatig uit de kast zal trekken.
recensie
Marketing
24 oktober 2011
Tanja Beugelsdijk
Met recht kunnen Don Peppers en Martha Rogers hun kloeke boek 'Managing Customer Relationships' een strategisch raamwerk noemen. Ze brengen theorie en praktijk op een logische manier samen. Mede door de bijdragen van een groot aantal academische collega-experts en koplopers op het vlak van het managen van klantstrategie, klantwaarde en -relaties, krijgt de lezer een genuanceerde kijk op het vakgebied voorgeschoteld. De ingebrachte voorbeelden vergemakkelijken het een vertaalslag te maken naar de eigen praktijk. Die praktijk is weerbarstig, zo waarschuwen de auteurs.