Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Trainen met resultaat

Met haar boek 'Trainen met resultaat' begeeft Aafke de Vor zich op een markt waarin al een aantal goede auteurs van trainingsboeken actief is. Biedt dit boek dan nog toegevoegde waarde voor een trainer? De titel impliceert ondubbelzinnig dat het boek gaat over het bereiken van resultaat met een training: de uitdaging van iedere trainer! In het boek komen voor een trainer vele nuttige tips, modellen, werkvormen, websites en kant-en-klare trainingen aan bod.

Maddy Bolhuis | 4 juli 2013 | 3-4 minuten leestijd

Al bladerend door de inhoudsopgave ontstaat het gevoel met een volledig en bruikbaar boek te maken te hebben. Het boek bevat een aantal meer algemene hoofdstukken over trainen vanuit de klant, intake en evaluatie, de transfer naar de werksituatie en resultaatgericht trainen. Het centrale deel van het boek bestaat uit tien thema's: besluitvorming, conflicthantering, integriteit, klantgerichtheid, motivatie, onderhandelen, probleem oplossen, samenwerken, weerstand en zelfkennis. Per thema wordt ingegaan op de klantvraag, analyseproblemen, tips voor de trainer en de ontwikkeling van het trainingsprogramma compleet met theoretische modellen en werkvormen. Theorie en werkvormen worden goed afgewisseld.

Het boek hoeft niet per se in volgorde van hoofdstukken gelezen te worden. De thema's staan in principe op zichzelf en het is prima mogelijk om die hoofdstukken eruit te pikken die nodig zijn als handvat of inspiratie voor een gesprek met een opdrachtgever of bij de ontwikkeling van een training. Aafke de Vor geeft aan het werk geschreven te hebben vanuit de gedachte welk boek zij heeft gemist toen zij zelf met het trainersvak begon. En dat is haar zeker gelukt.

Zelf heb ik bij mijn start als trainer meerdere boeken gelezen van Karin de Galan en Silvia Blankestijn, één voor één allemaal leerzaam en praktijkgericht. Echter, dit boek van Aafke de Vor geeft meer praktische inzichten en een uitgebreid scala aan theoretische modellen en werkvormen per thema, die direct toepasbaar zijn.

Startende trainers krijgen met dit boek meer inzicht in hoe een resultaatgericht trainingsprogramma te ontwikkelen en de juiste balans tussen theorie en praktijk te vinden. Voor de meer ervaren trainers onder ons biedt het boek inspiratie, mogelijk nieuwe invalshoeken, modellen en werkvormen die tijdens een training ingezet kunnen worden. De vele tips kunnen tot nieuwe ideeën leiden.

Het is belangrijk om als trainer een gelijkwaardige gesprekspartner van de klant te zijn en de klant vragen te stellen, om zo het probleem en de oorzaak goed te doorgronden. Alleen dan is het mogelijk een juiste aanpak vast te stellen. Het maken van een juiste vertaling van een klantvraag naar het gewenste resultaat is immers geen sinecure. Het resultaat wordt ook nog eens bemoeilijkt door het feit dat een trainer op dit resultaat minder grip heeft nadat een deelnemer na afloop van een training weer op de werkvloer arriveert. Soms betekent dit ook dat u als trainer moet zeggen dat een training niet de beste oplossing is. Aafke de Vor geeft hier per thema ook voorbeelden van. Misschien voelt dit in het begin wat vreemd, maar doet u dit niet, dan is de training gedoemd tot een teleurstelling voor zowel de klant als voor uzelf, omdat deze niet het gewenste resultaat op zal leveren. De transfer van het geleerde naar de werkplek - waar het uiteindelijk om draait als het gaat om resultaat - krijgt in het boek prominent de aandacht.

Ondanks de beperkte invloed als trainer, kunt u toch veel doen om de transfer zo effectief mogelijk te laten zijn. In het boek komen meerdere tips en methoden aan de orde die ingezet kunnen worden om de klant van het belang te overtuigen. Het boek - met iets meer dan 500 pagina's - is erg uitgebreid, waarbij theorie en praktijk goed afgewisseld worden. Door de volledigheid is het ook een prima naslagwerk. Iedere trainer in soft skills - starter of meer ervaren - zou dit boek in de kast moeten hebben.

Over Maddy Bolhuis
Maddy Bolhuis MBA is Manager Propositie Marketing en Marketingcommunicatie bij RET. Zij is alumnus van Business School Nederland in Buren, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden