Het lanceert naast het rationele intelligentiequotiënt (IQ) het emotiequotiënt (EQ) als cruciale factor voor geluk en welzijn in het maatschappelijk leven. Dit boek mag dan ook niet ontbreken in de boekenkast van de manager, die intuïtie, zelfinzicht, en creativiteit serieus neemt en die integriteit, openheid, diepgang en authenticiteit wil onderzoeken als bouwstenen voor zijn werk en zijn persoonlijke leven. Werken met EQ voldoet ruimschoots aan een van de belangrijkste criteria van een goed boek. Het moet je raken. En dat doet het zeker, omdat Cooper rechtstreeks vanuit zijn hart schrijft en er in slaagt je direct te betrekken in zijn gedachten- en gevoelswereld. Enerzijds maakt hij daarvoor gebruik van aansprekende voorbeelden, anderzijds zet hij de lezer tot zelfreflectie aan de hand van interessante praktijkgerichte oefeningen. Coopers houdt een gloedvol pleidooi voor meer gevoel in management met als doel de negatieve gevolgen van (té) rationeel management te keren. Zaken als een gering onderling vertrouwen, niet-aflatende onzekerheid, grotere afstand tussen managers en ondergeschikten, onderdrukte creativiteit, knagend cynisme, afnemende trouw en betrokkenheid moeten een halt worden toegeroepen. Hoe? Door ons emotiequotiënt te verhogen. Cooper onderscheidt vier hoekstenen van het emotiequotiënt. De eerste hoeksteen bestaat uit emotionele belezenheid. Het is een belezenheid die niet voortkomt uit de overpeinzingen van een verheven intellect, maar uit de werking van het menselijke hart, van waaruit de energie ontspruit die ons echt maakt. Energie die ons motiveert ons unieke potentieel en onze unieke doelstellingen te onderkennen en proberen te verwezenlijken. Het vereist een (h)erkennen, respecteren en waarderen van de inherente wijsheid van gevoelens; het leren van de grammatica en de taal van het gevoel. De tweede hoeksteen van EQ noemt Cooper de emotionele conditie. Net zoals een lichamelijk goede conditie kracht uithoudingsvermogen en flexibiliteit van het lichaam opbouwt, bouwt een emotioneel goede conditie de overeenkomstige kwaliteiten van het hart op. Het stelt je in staat je emotionele belezenheid in de praktijk te brengen en een grotere authenticiteit en geloofwaardigheid te ontwikkelen en bevordert enthousiasme, veerkracht en een constructieve taaiheid in het geval je geconfronteerd wordt met uitdagingen en veranderingen. De derde hoeksteen is emotionele diepgang. Als je op een emotioneel oppervlakkig niveau leeft en werkt kan alles makkelijk en ongedwongen voelen, maar er is geen fundament, niets om aan te spreken. Het kan je op een gegeven moment ook een gevoel van leegheid en verlorenheid geven. Emotionele intelligentie kan niet tot bloei komen of zich verruimen zonder emotionele diepgang. Het haalt je unieke potentieel en doelstellingen naar boven. De laatste hoeksteen noemt Cooper Emotionele alchimi. Deze hoeksteen kun je gebruiken voor transformatie van werk en leven. Met behulp van intuïtieve toepassingen van emotionele intelligentie leer je manieren om je gewaar te worden van wisselende emotionele frequenties of resonanties in jezelf en anderen, en om deze aan te passen en te gebruiken voor groei èn als antistof tegen stagnatie en rigiditeit. Aan het einde van het boek kan de lezer een indruk krijgen van zijn persoonlijke EQ. Cooper heeft een handige test ontworpen, waarin de vier hoekstenen zijn uitgewerkt in 21 items. De vragenlijst is prettig om mee te werken, geeft je inzicht in het persoonlijke bewustzijn, de bekwaamheid, waarden en overtuigingen. Een punt van kritiek is dat het boek niet volledig is. Emotionele intelligentie vereist niet alleen het constateren, dat je gevoelens moet (h)erkennen als stuwende en aandrijvende kracht en dat je de taal van het hart moet leren kennen. Cooper zou een uitmuntend boek hebben geschreven als hij het grote scala aan emoties binnen managementsituaties beter in kaart zou hebben gebracht. Wat ontbreekt is een goede methode om te ontdekken wat je precies voelt in bepaalde situaties. Ook zouden de verschillen tussen intuïtie en emotionele intelligentie beter kunnen worden uitgewerkt. Desalniettemin blijft het een boek om van harte aan te bevelen.
Recensie
Werken met EQ
Het komt zelden voor dat een managementboek volledig gewijd is aan emotionele processen in management. 'Werken met EQ' is een meer dan geslaagde poging. Het brengt de onderliggende niet-rationele processen in kaart welke zo bepalend zijn voor succes in management.