De inhoud van 'Tribes' is, om het populair uit te drukken, wel oké. De opzet oogt rommelig en in eerste instantie ontgaat je een lijn in het verhaal. Maar dat gevoel is na een aantal pagina's verdwenen. Het maakt dan niet meer uit. De inhoud maakt veel goed. Het gaat over het verschijnsel tribes, zoals de titel ook al aangeeft. Een tribe is een groep mensen die verbonden is met elkaar, daarvoor heb je een leider en een gemeenschappelijk idee nodig. Seth Godin is duidelijk enthousiast over dit verschijnsel en dat spat ook werkelijk van de bladzijdes af. Enerzijds zet hij uitvoerig uiteen wat een tribe is en welke mogelijkheden deze allemaal heeft, anderzijds spoort hij u aan om een tribe op te richten. De auteur is een warm pleitbezorger voor verandering. Hij stelt dat veranderingen met name tot stand komen door mensen die tegen de gevestigde orde ingaan en hun idee met veel passie volgen. Geen spoor zonder dwarsliggers, om in de taal van Godin te spreken. Hij maakt hierbij een onderscheid tussen managers en leiders. Leiders hebben volgelingen en managers hebben werknemers. Managers maken spulletjes en leiders maken verandering, zo maakt hij het verschil duidelijk. Hiermee geeft hij aan dat managers nog geen leiders zijn. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar andersom geldt het ook; een leider is nog geen manager. Het zijn mijns inziens twee verschillende disciplines. Ooit gehoord van schaapwandelen? Ik nog niet, de auteur introduceert dit prachtige woord. Hij geeft de omschrijving van schaapwandelen als het resultaat van het aannemen van mensen die hebben geleerd gehoorzaam te zijn, ze hersenloze baantjes te geven en ze genoeg angst in boezemen om hen in het gareel te laten lopen. Een mooi nieuw woord dat precies aangeeft om wat voor soort mensen het gaat. Super vind ik dat Godin de oorzaak niet bij de mensen legt maar bij degene die ze aanneemt. Hij slaat daarmee de spijker op de kop. De kwaliteit van de mensen zegt iets over de kwaliteit van de leidinggevende. De auteur heeft duidelijk een aversie tegen schaapwandelen. Zij blokkeren innovatie en verandering. De beste ideeën komen immers vaak van onderuit de organisatie. De auteur spoort dus iedereen met goede ideeën of een visie aan hiermee aan de slag te gaan. En als uw organisatie u geen ruimte geeft, zoek dan een andere mogelijkheid. Hij geeft hiervan volop voorbeelden. Zoals ik al schreef, spat de passie van het boek af. Heerlijk! Daar kunt u niet ongevoelig voor zijn. U krijgt de indruk dat het boek in één ruk geschreven is. Een indeling met hoofdstukken ontbreekt. Het zijn iedere keer kleine kopjes die uitnodigen om verder te lezen en voor u het doorheeft, bent u alweer bij het volgende kopje. 'Tribes' leest dan ook vlot en het is moeilijk om het even weg te leggen. Ieder deel bevat wel iets interessants of een verrassing. Een boek dat iedereen aanspoort tot interactieve marketing. Wanneer u bekijkt in welke richting het vakgebied marketing zich aan het ontwikkelen is, dan is interactieve marketing daar er duidelijk één van. Dit boek zal u zeker inspiratie geven.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.