Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zo denkt Steve

Het is moeilijk te geloven dat één man verantwoordelijk is voor een revolutie in de computerindustrie in de jaren zeventig en tachtig (met de Apple II en de Mac), in animatiefilms in de jaren negentig (met Pixar) en in digitale muziek begin deze eeuw (met de iPod en iTunes). Want laten we wel wezen: dat heeft Steve Jobs toch maar op zijn cv staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige mensen hem vereren als een god. In 'Zo denkt Steve' laat Leander Kahney, die eerder 'The Cult of Mac' schreef, zien welke principes Jobs hanteert als hij nieuwe producten ontwikkelt en introduceert, een fanatieke klantenkring opbouwt en leiding geeft aan een aantal van de krachtigste merken ter wereld.

Perry Oostrum | 7 april 2010

Een boek als 'Zo denkt Steve' lees ik niet met de objectiviteit die men van een doorsnee recensent mag verwachten. Daarom maar even een waarschuwing vooraf: ik schrijf dit verhaal op een Mac, terwijl iTunes het werken verzacht met een willekeurige selectie uit mijn muziekbibliotheek van 62.904 songs, als ik tenminste niet gestoord word door een rinkelende iPhone. Het is maar dat u het weet ... Het zou te ver gaan om te zeggen dat een leven zonder deze producten ondenkbaar is. Het blijven immers een laptop, respectievelijk een mediaspeler en een telefoon. Maar deze apparaten en software werken zodanig goed, dat ik er als consument weinig moeite voor hoef te doen. Dat wil bij vergelijkbare producten van de concurrentie wel eens anders gaan. Wat heb ik ooit zitten rommelen met Windows-machines en voorlopers van de iPod! En dat is precies wat Steve Jobs met de ontwikkeling van 'zijn' producten voor ogen staat: hij wil ingewikkelde apparaten, zoals computers en smartphones, tot echte massaproducten maken. En hij is van mening dat Apple om dat te bereiken de controle over de apparatuur deels uit handen van de consument moet nemen. 'Neem bijvoorbeeld de iPod: de consument merkt er niets van hoe ingewikkeld een mp3-speler eigenlijk is, omdat de iTunes-software en de iTunes Store het hele gebeuren regelen.' 'Zo denkt Steve' leest prettig, bijna als een 'feel good' boek. Haast alles wat Steve Jobs aanpakt lijkt in goud te veranderen. Dat dat niet zo is krijgt voldoende aandacht van Leander Kahney, die zich bij het schrijven van dit boek heeft gewend tot een groot aantal personen die Jobs van dichtbij meemaken of dat in het verleden gedaan hebben. Zo sprak hij onder meer met Mac-evangelist Guy Kawasaki en John Sculley. Die laatste was de grote man van PepsiCo. In 1983 haalde Jobs hem met de vraag 'of hij liever suikerwater wilde blijven verkopen of geschiedenis wilde maken' over om Apple te komen leiden. Kahney verzuimt niet de minder positieve kanten van Jobs' manier van aansturing en de mislukkingen uitgebreid uit de doeken te doen. MAar het boek biedt meer dan een inkijk in hoe Jobs denkt. Steve Jobs en Apple (en Pixar in wat mindere mate...) zijn immers onlosmakelijk verbonden, zodat het evenzeer gaat over de wonderlijke bedrijfsvoering van die onderneming. Zo somt Kahney na ieder hoofdstuk een aantal 'Lessen van Steve' op, wat bruikbare inzichten oplevert, die vergelijkbaar zijn met die van veel andere management- en leiderschapsboeken. Een heel fraaie passage over de rol van Jobs binnen Apple is die waarin John Sculley beschrijft hoe Jobs bij de ontwikkeling van de eerste Mac betrokken was: 'Hij heeft eigenlijk niets gecreëerd, maar toch ook alles.' Steve Jobs fungeert als teamleider; als de arbiter die het werk van zijn creatieve partners goed- of afkeurt en die hen aanstuurt terwijl ze naar oplossingen toewerken. Jonathan Ive, de grote creatieve kracht binnen Apple, zou het werk dat hij doet nooit kunnen doen zonder Jobs. 'Ive is dan wel het creatieve genie, maar hij heeft de leidende hand van Jobs nodig.' Er wordt wel gezegd dat innovatie bij Apple minder te maken heeft met het uitvinden van gloednieuwe technologieën. Jobs weet de juiste technologieën uit het lab te halen en geeft die de gewone gebruiker in handen. Daar is het hem om te doen, het gebruiksgemak van de consument. De zakelijke markt, een markt die nog altijd gedomineerd wordt door Microsoft, is voor hem al lang niet meer interessant. 'Zo denkt Steve' wordt afgesloten met een uitkijkje naar een Apple zonder Steve Jobs, iets dat in het licht van zijn recente strijd tegen kanker ook onder ogen gezien moet worden. Leander Kahney heeft er alle vertrouwen in ...

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden