Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Briljante businessmodellen in food

Wil je kennis over de foodsector in brede zin verbreden, ben je erin werkzaam of voornemens dat te worden of volg je een studie in die richting, dan is Briljante businessmodellen in food een must-read.

Rob van Nes | 1 augustus 2017 | 1-2 minuten leestijd

Een boek vol baanbrekende oplossingen in de werelden van vraag, aanbod, schaarste en overvloed van het wereldvraagstuk van de toekomst.

De kunst is een onderwerp dat zo breed, wereldomvattend en divers is als de voedselketen overzichtelijk te beschrijven. Dat is de auteurs buitengewoon goed gelukt. Allereerst delen ze de verschillende processen in de keten overzichtelijk in:

- Ingrediënten & boeren

- Productie & verwerking

- Distributie & verkoop

- Bereiding & koken

- Eten en cultuur

Daarnaast hanteren ze een indeling van

- Gezond

- Duurzaam

- Schaalbaar

- Betaalbaar

Het volume van het boek zit in een groot aantal cases die zijn geselecteerd op basis van disruptie en businessmodelinnovatie. Baanbrekende vernieuwing dus. Zowel Nederlandse als internationale vindingen en ontwikkelingen worden systematisch geanalyseerd op onder meer merkwaarden, klantwaarden, marketing en marktsegmenten, operatie en logistiek. Ook waarde voor en door medewerkers, voor en door aandeelhouders en voor de maatschappij komen aan de orde.

Briljante businessmodellen in food is, op het eerste meer algemene deel na, geen leesboek in de zin van op bladzijde 1 beginnen en na pagina 400 – zo veel pagina’s telt het boek – te sluiten. Afhankelijk van de specifieke interesse van de lezer kunnen de meest relevante of interessante cases worden geselecteerd. Deel 1 is wel cruciaal om de opzet van de analyses goed te doorgronden.

Alles lezen, zoals deze recensent met veel plezier heeft gedaan, mag natuurlijk ook. Leerzaam en af en toe verbazend met hier en daar wat historische achtergronden. Een aanrader.

Over Rob van Nes

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed, Jennifer op 't Hoog
Briljante businessmodellen in food

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden