Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Winst uit kernactiviteiten

De gedachte is niet nieuw: door te focussen op de kernactiviteiten kunnen organisaties meer winst behalen en sneller groeien. Chris Zook en James Allen hebben dit idee verder onderzocht (zowel in literatuur als via diverse cases) en beschreven in het boek 'Winst uit kernactiviteiten'.

Remko van der Honing | 7 augustus 2002 | 2-3 minuten leestijd

Het boek wordt uitgewerkt op een overzichtelijke manier en in vier elkaar logisch opeenvolgende hoofdstukken. De volgende vragen komen aan de orde: 1. Waar zullen de eerstkomende kansen voor winstgevende groei zich voordoen en waar kunnen die toe leiden? 2. Hoe moeten we onze keus maken uit de verschillende mogelijkheden waaruit we op dit moment kunnen kiezen? 3. Wat bepaalt de grenzen van het terrein van onze activiteit en welke positie willen we daarin precies bereiken? 4. Is het tijd om te overwegen sommige elementen van onze kernactiviteit te herdefiniëren en zo ja, hoe pakken we dat aan? De auteurs blijven gelukkig niet hangen in lange, theoretische beschouwingen. Vanuit hun ervaringen als consultant worden diverse voorbeelden genoemd. Het is opmerkelijk om te zien hoe snel de actualiteit een boek kan beïnvloeden, bedrijven als Enron en WorldCom worden in het boek geprezen vanwege hun strategische keuze en succesvolle groei... In het inleidende hoofdstuk wordt een verantwoording afgelegd over de gebruikte begrippen en gehanteerde definities. Daarnaast wordt de lezer uitgedaagd om voor de eigen organisatie te bepalen wat de kernactiviteiten zijn. Op basis hiervan tracht het boek denkrichtingen en managementstijlen te bieden. Het boek concentreert zich slechts op één thema: het belang van een sterke kernactiviteit als fundament voor de groei van het bedrijf. Helaas wordt verder niet stilgestaan bij het in- of uitbesteden van kern- en niet-kernactiviteiten, een uiterst actueel onderwerp. Zook en Allen geven veel voorbeelden van succesvolle ondernemingen en distilleren daaruit eigenschappen achter deze succesverhalen. Daarnaast wordt op diverse punten in het boek een vragenlijst opgeworpen om te bepalen in hoeverre de eigen organisatie voldoet of zou kunnen voldoen aan de voorgestelde aanpak. De uitbreiding van activiteiten wordt door de voorbeeldondernemingen op een regelmatige en georganiseerde wijze aangepakt. De auteurs gebruiken hiervoor de paradox van de jaarringen van een boom. Het zoeken naar de richting waarin uitgebreid moet worden is een van de moeilijkste voor een organisatie. De belangrijkste leerervaring is dat er, ondanks uitbreiding van activiteiten, immer geïnvesteerd moet worden in de reeds bestaande kernactiviteiten. De meest vernieuwende inzichten staan wat mij betreft in het hoofdstuk over het herdefiniëren van de kernactiviteit. Dit kan een lichte verschuiving zijn, maar kan er ook toe leiden dat de gehele organisatie een turn-around moet ondergaan. Op basis van succesgevallen wordt een lijst met valkuilen gedefinieerd, waarbij open deuren worden afgewisseld met zeer bruikbare en nieuwe theorie. Zook en Allen hebben een voorliefde voor paradoxen; in elk hoofdstuk wordt tenminste een paradox aan de orde gesteld, zoals: "De managementteams die het meest te verliezen hebben als ze niets doen, hebben er vaak de meeste moeite mee om over te gaan tot herdefiniëring van hun kern". De overall conclusie van het boek is dat ondanks toenemende onzekerheid, meer mogelijkheden (denk aan Internet), minder tijd en grotere complexiteit een focus op de kernactiviteit kan leiden tot duurzame en winstgevende groei van organisaties. De vragenlijsten, overzichten van succesfactoren en valkuilen en enthousiasmerende reflectie op de eigen organisatie maken het boek het lezen waard.

Over Remko van der Honing
Remko van der Honing was werkzaam bij Crucell en schreef recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden