Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Killer App

Het is de droom van elke beginnende onderneming: maak een product dat de wereld verandert, of ten minste de markt zodanig op zijn kop zet dat een groot marktaandeel in het verschiet ligt. In de online-wereld zijn Yahoo en Amazon.com inmiddels overbekende voorbeelden.

John Caspers | 10 mei 1999 | 3-4 minuten leestijd

Maar het concept van de 'Killer App' (killer application) bestaat al veel langer: van het gebruik van taal door de mensheid via de introductie van de T-Ford tot de Apple Macintosh, het zijn allemaal toepassingen die voor revoluties hebben gezorgd. De online-ontwikkelingen versnellen het ontstaan van killer applications alleen maar. Het boek 'Killer App' bespreekt aan de hand van twaalf principes het ontstaan van dergelijke succesvolle toepassingen en producten. De principes zijn niet revolutionair, maar geven samen een goed beeld van de eigenschappen van de online-economie. De auteurs baseren zich voor een deel op de transactiekostentheorie, die in hoofdstuk twee uitstekend wordt uitgelegd.

Downes en Mui baseren hun visie op de online-toekomst verder op twee wetten: 1. De Wet van Moore, die zegt dat de verwerkingskracht van computers elke anderhalf verdubbelt, met gelijkblijvende kosten. 2. De Wet van Metcalfe, die beweert dat het nut van netwerken kwadratisch toeneemt met het aantal gebruikers er van. D

it zijn belangrijke wetten: die van Moore houdt al meer dan 30 jaar stand, hoewel naar verwachting niet veel langer meer dan tien jaar, waarna een vertraging in de ontwikkeling zal optreden. De wet van Metcalfe is in de praktijk te zien bij het gebruik van telefoons, faxen en e-mail - hoe meer mensen het gebruiken, des te interessanter wordt het voor nieuwe gebruikers er ook mee te beginnen. Moore en Metcalfe zijn overigens respectievelijk mede-oprichter van Intel en oprichter van 3Com. Beide wetten hebben een belangrijke invloed op technologische ontwikkelingen en leiden in het boek tot de definitie van een nieuwe wet: de Wet van de Ontwrichting (Law of Disruption). Deze stelt dat sociale, politieke en economische systemen in kleine stappen veranderen, terwijl technologie exponentieel verandert. Deze wet definieert het ontstaansrecht van killer applications.

De twaalf principes zijn onderverdeeld in drie categorieën: de ondernemingsomgeving, de klantcontacten en de interne bedrijfsvoering. Van sommige principes is het directe nut moeilijk in te zien. Een zegt ons bijvoorbeeld dat we goede gebruiksinterfaces moeten implementeren. Maar webconsumenten verwachten toch niet anders? Jammer, want dit vertroebelt het beeld van de principes waar het nu wel om gaat. Een voorbeeld van een goed principe is het uitbesteden van werk aan de klant. Informatie opvragen, de orderstatus bekijken of een verzekeringsportefeuille beheren, het zijn allemaal zaken die een klant zelf online kan doen. Andere voorbeelden van principes die de plank raken, zijn 'behandel elke klant als een marktsegment van één', en 'geef zoveel mogelijk informatie weg'. Nuttige tips, dat wel, maar revolutionair?

Een van de problemen van veel visionaire boeken over de nieuwe digitale economie is hun onvermogen tot concretiseren. Dit boek is daar geen uitzondering op. 'Killer App' heeft een vrij hoog 'cyber-babbelgehalte', overigens hetzelfde euvel waarvan 'Winst op Internet' van dezelfde uitgever, over virtuele gemeenschappen wel is beticht. Behalve dat de stap tot concretiseren niet gemaakt worden, zou het boek ook wel wat kritischer kunnen zijn. Al die veranderingen gebeuren niet van de ene dag op de andere; ook lijkt de voortdurende fusiegolf in te gaan tegen het motto van de auteurs dat bedrijven steeds kleiner worden. Al met al geen slecht boek, maar het blijft nog te veel aan de oppervlakte om echt als leidraad dienst te doen als receptenboek voor de nieuwe economie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden