1 Free
Chris Anderson
‘Toen ik net afgestudeerd was, werd van Free een gratis pdf verspreid. Na zo’n veertig pagina’s gelezen te hebben, kocht ik het boek. Als je iets gratis weggeeft, kun je meer verkopen, is de boodschap van Free. Dat werkte dus ook bij mij. Tijdens mijn werk voor een regionale krant, besefte ik dat een betaalmuur niet de oplossing is. Op mijn eigen website heb ik het Free-principe wél toegepast en zo een heel lezersnetwerk verzameld dat ik in een later stadium makkelijk kon interesseren voor mijn boek. Iets gratis weggeven is een zienswijze of een strategie, het betaalt zich uiteindelijk uit.’
Chan Kim en Renée Mauborgne
‘Ook deze bekende klassieker gaat over innovatie. Het geeft een opvallend simpele voorstelling van concurrentie; je neemt een ander businessmodel zonder je strategie te veranderen. Cirque du Soleil wordt in het boek aangehaald als success story en meer recentelijk zie je de Wii, die een andere doelgroep aanboren en zo een blauwe oceaan creëren. Er zijn niet veel bedrijven die zo out-of-the box kunnen denken, terwijl de veranderende economie dat juist vereist. Vaak blijft het bij een incrementele verandering in plaats van een radicale innovatie. Het gedachtegoed van Kim en Mauborgne is actueler dan ooit.’
Larry Downes en Paul Nunes
‘Digitale ontwikkelingen gaan ontzettend snel! Social media, digitale platformen zoals apps en wereldwijde toegang tot internet en techniek, laten zien dat je marktpositie nooit meer in ijzer gegoten is. Volgens Downes en Nunes moet je op het moment van innoveren alweer nadenken over je volgende innovatie. Mislukkingen moet je accepteren. Dit boek geeft een prachtig inzicht in de gevolgen van de snel veranderende (digitale) maatschappij.