Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jack Welch. Waar het om gaat

Jack

Bertrand Weegenaar | 8 maart 2002

Welch behoort tot de beste managers die de vorige eeuw voort heeft gebracht. Onder zijn leiderschap (1981 - 2002) is General Electric (GE) spectaculair gegroeid van een groot bedrijf tot 's werelds nummer 1. In de loop van die jaren heeft GE steeds de belangrijke bedrijfsontwikkelingen gevolgd en geïncorporeerd: mondialisering, kwaliteitsmanagement, klant/servicegerichtheid en e-commerce. De som van dit werk: een succesvol bedrijf zowel voor de medewerkers, klanten en aandeelhouders. De kracht van Welch is deze: luisteren naar zijn netwerk en mensen de ruimte geven om initiatieven te ontplooien en fouten te maken. Daarin kun je hem 'de beste manager ter wereld', wat ook de ondertitel van het boek is. Nu naar de biografie. Wat er wel in het boek staat is het volgende: veel namen en achtergronden van mensen die Welch bijgestaan hebben in het bereiken van de top, honderden pagina's lang. Een stukje interne bedrijfspolitiek, de belangrijkste momenten in de ontwikkeling van GE. Fraaie voorbeelden zijn er rondom de Europese markt. De mening van Welch over het mislukken van de overname van de huishoudelijke apparatendivisie van Philips (1988) heeft al tot een klein relletje geleid. Welch voelt zich geschoffeerd door de houding van de top van Philips (uiteindelijk is dit naar Whirlpool gegaan): 'Ik kan slechts één, misschien twee gevallen bedenken waarbij vertrouwen en integriteit beschaamd werden. Het ergste voorbeeld was in 1988, toen Paolo (Fresco) en ik naar Eindhoven gingen voor een ontmoeting met de CEO van Philips.(..) Het was al erg genoeg dat Philips een afspraak een keer had geschonden en was weggelopen. De tweede onderhandelingsronde overtrof alles wat ik op het gebied van zakelijke onderhandelingen op topniveau had meegemaakt.' Volgens Philips is Welch nooit in Eindhoven geweest. Een ander 'debacle' trof Welch bij de voorgenomen acquisite van Honeywell in 2001. De Europese Commissie lag dwars (in de beleving van Welch met name Commissaris Monti en de onrechtelijke regelgeving). Uiteindelijk is de acquisitie afgeketst. Het meest interessante bedrijfskundige deel van het boek is Deel vier: De regels van het spel veranderen. Dit deel beschrijft hoe Welch slim gebruik gemaakt heeft van een aantal bestaande trends: mondialisering, groeiende dienstverlening, Six Sigma (een kwaliteitssysteem dat ontwikkeld is bij Motorola) en e-business. Helaas omvat dit deel slechts 40 van de 400 pagina's. Het gaat in deze hoofdstukken met name over welke overnames en gevolgen er voor de GE-organisatie waren, niet de bedrijfskundige achtergronden of achterliggende strategische keuzes. Toch zou ik meer in dit boek hebben willen vinden: Hoe heeft hij de bovenstaande kunstjes geflikt? Ik mis de managementlessen. Helaas, daarvoor moeten andere handboeken geraadpleegd worden. Veel leentjebuur is gepleegd bij de inzichten van Peter Drucker. Voor Six Sigma en e-commerce zijn goede introducties voorhanden. (bijvoorbeeld via deze site). Ook geen snelle managementlessen dus. Hiervoor zou het boek 'The GE-way' geraadpleegd kunnen worden. En voor eventuele andere managementlessen kan de lezer terecht bij 'The Jack Welch lexicon of Leadership' van Jeffrey Krames dat in 2001 verschenen is bij McGraw-Hill). En dan het echte biografische deel: Er doemt een beeld op van een man die jarenlang in vliegtuigen heeft doorgebracht, op overnamepad, bedrijfsbezoek of bezoek bij de groten der aarde. Is dat alles in het leven voor mister Welch? Werken! Als je kijkt naar de geselecteerde foto's zien we daar met name zijn ouders, kinderen, tweede vrouw en vrienden een rol spelen. In het verhaal worden beschrijvingen daarover achterwege gelaten. De enige uitzondering: Welch zijn hartaanval en aansluitende operatie. Dat vind ik een jammerlijk ontbrekend deel dat een autobiografie dat extra's geeft van een geautoriseerde biografie. Ongeveer op hetzelfde moment dat ik dit boek las, heb ik ook het boek 'Werk in Uitvoering' van Michael Eisner gelezen. Dat vond ik een vele malen betere biografie: onderhoudend , informatief en leesbaar. Samenvattend: op een schaal van 1 (Slecht) - 5 (Uitstekend): Leesbaarheid 4, Managementboek 2, Biografie 3, Bedrijfsgeschiedenis 4 en Egodocument 5.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. In 2020-2021 schreef hij 8 artikelen Uit de boeken voor jonge leiders. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden