Het boekje 'De 13 gouden wetten van recessiemarketing' start met een inleiding die over zes toepasselijke zwarte pagina's is verspreid. De tekst van de inleiding luidt namelijk 'Black Monday'. Zoals de titel al doet vermoeden, wordt hiermee de inhoud van de inleiding kernachtig samengevat. 6 oktober 2008, de dag waarop de kennismaking begon met de recessie die al een jaar lang op de loer lag. Deze recessie vormde voor Roland en Rogier van Kralingen de aanleiding voor het schrijven van een boekje waarmee u als marketeer uw toegevoegde waarde kunt bewijzen. De inleiding sluit dan ook af met de bemoedigende woorden: 'Succes in de strijd!'
Door de korte en heldere geschreven teksten leest het boekje prettig weg en heeft u na een uurtje goed doorlezen de dertien wetten tot u genomen. Eigenlijk zijn deze wetten gebaseerd op logisch nadenken. Al in het eerste hoofdstuk wordt u geconfronteerd met een aloude wijsheid: ken uw klant en maak (opnieuw) contact met uw klant. Vergeet daarbij ook uw eigen mensen niet en hou hen op de hoogte van het wel en wee van uw bedrijf. Deze wijsheid had u zelf ook kunnen bedenken en misschien heeft u dat ook al gedaan. Zo worden in de volgende twaalf hoofdstukken nog een aantal van dit soort wijsheden besproken en van commentaar voorzien. Wat te denken van innoveren tijdens een recessie of juist nu beleid maken voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toch niet de onderwerpen waar een bedrijf dat in zwaar weer verkeert als eerste aan denkt. Na het lezen van het laatste hoofdstuk kunt u direct aan de slag. U hoeft geen ingewikkelde plannen te bedenken, maar u kunt een aantal wetten gelijk toepassen binnen uw bedrijf. En dat is wel zo prettig, want niemand zit op dit moment te wachten op het schrijven van ingewikkelde strategische plannen. Kenmerkend daarvoor zijn ook de oneliners van bekende of minder bekende grootheden waarmee elk hoofdstuk wordt afgesloten, zoals: 'If you want to understand how a lion hunts, don't go to the zoo …' 'De 13 gouden wetten van recessiemarketing' is een aanrader voor de ondernemer en manager voor wie er de afgelopen jaren van economische voorspoed weinig tot geen noodzaak was om de effectiviteit van marketing te benutten. In dat geval biedt 'De 13 gouden wetten van recessiemarketing' handvatten om aan de slag te gaan en uw bedrijf door deze zware tijden heen te helpen. In alle andere gevallen biedt het boekje u een compact naslagwerk over een aantal basiselementen van marketing die u eigenlijk wel weet, maar die u af en toe opnieuw tot u moet laten doordringen. Ook vader en zoon Van Kralingen zijn zich hiervan bewust, want zij sluiten af met de opmerking dat zij van mening zijn dat de dertien wetten ook in tijden van voorspoed zijn toe te passen.