Bij iedere vorm van Public Relations moet de volgende vraag centraal staan: wat is nieuws? Uitgangspunt is dat de informatie interessant moet zijn voor de lezer. De vraag is echter wie dit beslist. Het zijn vooral de redactie en de journalist van een medium die deze afweging maken. De redactie heeft als het ware de opdracht om de informatie kritisch en onafhankelijk te beoordelen (dat wil zeggen: zonder economisch of commercieel belang) en te verwerken. Vaak is men binnen bedrijven onvoldoende in staat een goede afweging te maken wat nieuwswaardig is en wat niet. Els van Betsbrugge schetst in haar boek het brede werkveld van Public Relations en laat zien hoe bedrijven de nieuwswaarde uit hun directe omgeving kunnen destilleren en gebruiken.
De bedoeling van dit studieboek is dieper in te gaan op de strategische inzichten en werkvelden van Public Relations. Vandaar de ondertitel 'Planning en werkvelden'. Het is met andere woorden een verdieping van wat in een vooropleiding al als aanzet is gegeven (zoals in een opleiding Bachelor in Communicatiemanagement) of een verdieping van de kennis die de lezer elders heeft opgedaan. Het boek start met de situering van Public Relations als communicatiediscipline. Daarna gaat het in op de systematiek om een PR-beleid op te stellen. Het boek eindigt met de raakvlakken tussen Marketingcommunicatie en Public Relations en Human Resources en Public Relations: Marketing-PR en Arbeidsmarktcommunicatie. Het boek kent een wat 'schoolse' stijl en vormgeving waardoor de tekst bol staat van opsommingen, definities, en citaten van andere wetenschappers en denkers op het gebied van de communicatiewetenschap. De doelstelling om dieper in te gaan op strategische inzichten is wat mij betreft dat ook niet gehaald. Wat het boek 'Public Relations' daarentegen wel biedt, is een uitgebreid beknopt overzicht van die strategische inzichten. Voor de degene die zich hier verder in wil verdiepen, biedt het dan ook voldoende mogelijkheden. Ieder hoofdstuk wordt bovendien afgesloten met een uitgebreide bronvermelding. Van Betsbrugge is zeer sterk in het uitwerken van de toegevoegde waarde die Public Relations kan bieden voor andere communicatiewerkvelden. Dit betekent dat het voor de PR-professional (intern of extern) hiermee een stuk eenvoudiger wordt zijn toegevoegde waarde voor verschillende communicatiedisciplines te bewijzen. Een ander sterk punt is dat dit boek de communicatieprofessional die niet direct verantwoordelijk is voor de PR, zich er van bewust maakt dat nieuwswaardige gebeurtenissen zich door het hele bedrijf afspelen. Daarmee is het boek 'Public Relations' dan ook zeker aan te bevelen aan professionals die werkzaam zijn binnen andere communicatiedisciplines dan Public Relations.
Over Victor Blom
Victor Blom is Business Development Executive CRM bij Efficy Nederland BV.