In dit boek hoeft u geen praktische handvatten te verwachten. Sterker nog; uitgaand van hoofdstuk vijf - het relevantste voor de marketingprofessional - hoeft u helemaal niets te doen wat u al niet deed want innovatie is per definitie hetzelfde als marketing, namelijk waarde creëren voor de markt. En dan blijven er nog ruim 200 pagina's over. Bent u erg geïnteresseerd in innovatie?
Het boek kent een sterk begin. Aan de hand van interviews met 15 innovatie-experts uit Nederland wordt innovatie als thema en begrip helder uitgelegd. Er zit een duidelijke lijn in het denken van de experts die bij tijd en wijle wel erg sterk in elkaars verlengde ligt. Hierdoor krijgt het boek ook een politiek tintje dat af en toe zwaar te verteren is.
Na deze eerste hoofdstukken verliest het boek snel aan leesbaarheid maar wint dat in de eindsprint gelukkig weer terug. Om dit verkapte beleidsadvies te appreciëren moet je wel echt willen weten hoe het zit. Hier en daar worden modellen en innovatietheorieën ter sprake gebracht, maar het is allemaal wat dun en niets krijgt de uitleg die het verdient.
Maar ik moet niet zeuren; de opzet van het boek is om aanknopingspunten te verkrijgen over het falende innovatievermogen van Nederland. En daarin zijn de auteurs geslaagd. Geen marketingboek; een beleidsadvies met aanknopingspunten voor politiek, wetenschap en bedrijfsleven die als een hechte drie-eenheid kan gaan werken aan een innoverend poldercollectief.