In de Verenigde Staten doet een op drie gezinnen wekelijks zijn inkopen in een van de Wal-Mart winkels. Op jaarbasis heeft het bedrijf zelfs een bereik van 93 procent van de Amerikaanse gezinnen en heeft Wal-Mart zelfs 15 procent van de totale levensmiddelenmarkt in de Verenigde Staten in handen. Sam Walton opende zijn eerste winkel in 1962. De kracht van het bedrijf is Walton's bedrijfsfilosofie. Deze zijn hij en de Wal-Martmedewerkers sinds die dag trouw gebleven: 'verkoop producten die mensen dagelijks nodig hebben net even goedkoper dan wie ook en blijf ze consequent tegen die lagere prijs aanbieden'. Tot de dag van vandaag zijn de producten bij Wal-Mart gemiddeld 15 procent goedkoper dan bij de concurrenten. Het bedrijf diende de kosten zo laag mogelijk te houden om deze eenvoudige maar doeltreffende en sublieme bedrijfsstrategie blijvend hard te maken.
Walton creëerde hiermee een cultuur waarin letterlijk elke cent omgekeerd werd voordat deze door Wal-Mart uitgegeven werd. Kostenbesparing met een pincet en een vergrootglas. Zo werd aan producenten van deodorants gevraagd om de flesjes niet langer in een kartonnen verpakking te doen. Het nam namelijk teveel schapruimte in en zo kon er ook veel bespaard worden op het maken van de verpakking. De kracht zit volgens Sam Walton namelijk tevens in de keten van de zuinigheid. Deze heeft namelijk een impact die verder reikt dan de eigen winkelruimte van Wal-Mart en de portemonnee van de Wal-Mart klanten. Wal-Mart vertegenwoordigt tevens een enorme economische en financiële macht. Vooral in de relatie met de toeleveranciers. Een merk dat geen toegang krijgt tot de schappen is namelijk gedoemd om een nichespeler te blijven. Wal-Mart dicteert gewoonweg de voorwaarden waaronder merken hun producten moeten produceren en aan moeten bieden. Fishman neemt in:'Het Wal-Mart effect' gelukkig geen blad voor de mond. Gevolg: verbijstering over hoe het management van Wal-Mart te werk gaat. Fishman werkt dankbaar een aantal tot de verbeelding sprekende waargebeurde voorbeelden uit. Dit varieert van een eenmanszaak die een uitvinding gedaan heeft om Bacon in de magnetron te bereiden (die nog steeds in de schappen van Wal-Mart te vinden is), tot het zeer goedkoop aan kunnen bieden van zalm. Maar ook 'samenwerkingen' met bekende merken zoals Levi's passeren de revue. Lees en oordeel zelf of u ook op deze wijze zaken wilt doen om uw bedrijf te laten groeien. Fishman schroomt niet om uit te spreken dat in steden waar Wal-Mart een winkel opent, de armoede stijgt onder de plaatselijke bevolking. Zijn verklaring hiervoor is dat na de opening van een Wal-Mart winkel gemiddeld binnen vijf jaar vier kleine winkels hun deuren moeten sluiten. Door constant de verbinding te maken tussen de lage prijzenstrategie van Wal-Mart en de ruime maatschappelijke effecten weet Fishman u enigszins te blijven boeien. Echter begint de verveling en herhaling in de tweede helft van het boek toe te slaan. Charles Fishman levert met:'Het Wal-Mart effect' een bijzonder boek af. Ondanks het feit dat kracht vaak in de herhaling zit, weet Fishman mij niet tot de laatste pagina te boeien. Wel verbaasde ik me over een flink aantal voorbeelden die Fishman in dit boek beschrijft. De wijze waarop deze multinational 'samenwerkt' met zijn leveranciers bijvoorbeeld. Of het gedachtegoed van Sam Walton en hoever dat in de gehele Wal-Martorganisatie is doorgevoerd. Zo zit het kantoorpersoneel bijvoorbeeld op het meubilair dat Wal-Mart gratis ter beschikking heeft gekregen als testmodellen. Hierdoor komt het voor dat vertegenwoordigers ofwel op een sofa of campingstoel moeten zitten terwijl ze hun product aan willen prijzen aan de Wal-Martmedewerker achter het bureau. Over geld uitsparen gesproken! Al met al zult u na het lezen van: 'Het Wal-Mart effect' veel ervaringen rijker zijn en inspiratie opgedaan hebben hoe u ook om zou kunnen gaan met uw leveranciers en cliënten om uw bedrijf te laten groeien.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.