En daarmee is de toon van dit boek gezet. Het staat vol met tips en suggesties om je strategie in resultaten om te zetten. Maar, zo zegt hij zelf, verwacht geen complexe theorieën of dure woorden. Dit boek komt meteen ter zake met 250 praktische tips en suggesties van topmanagers van BT, Coca Cola, Lockheed Martin, eBay en goeroes als: Sir John Whitmore, Dr. Pete Scott-Morgan en professor Vincent Lion.
Tien jaar lang verzamelde Jeroen De Flander gegevens over strategie-implementatie. Sindsdien heeft hij met The Performance Factory gegevens van meer dan 1000 bedrijven, 29 industrietakken en 36 landen verzameld. Van alle respondenten gelooft bijvoorbeeld 15 procent dat hun bedrijf een verkeerde strategie heeft, ontvangt 30 procent geen informatie over hoe de bedrijfsstrategie moet worden uitgevoerd, en is maar 61 procent er van overtuigd dat de strategische initiatieven bij de juiste manager zitten. Dit is nog maar een greep uit de respons, maar het is duidelijk dat het managen van strategische initiatieven de zwakste schakel in het implementatieproces is. Daarom schreef Jeroen de Flander dit boek met als kern: 1. Lanceer niet om de zes maanden een nieuwe strategie 2. Stimuleer geen machtsspelletjes 3. Straf zwakke presteerders 4. Baseer je promotiebeleid niet op 'ons kent ons' 5. Stop niet iedereen in een silo en communiceer dat er met buitenstaanders gepraat mag worden. Ik ken zelf weinig managers die het tegenovergestelde doen. Maar toch vind ik de waarschuwing in het boek van belang; organisaties investeren veel tijd en geld om de best mogelijke plannen te maken. Aan de uitvoering wordt echter te weinig aandacht geschonken. Toch weet je al op voorhand dat niet alles volgens plan zal verlopen. Medewerkers hebben dus een grote rol om bij te sturen waar dat nodig is. Als je dat weet, snap je volgens de schrijver, dat je medewerkers moet helpen deze belangrijke taak te vervullen. Geef ze een duidelijke richting, enkele simpele richtlijnen en vooral de vrijheid om binnen dit kader beslissingen te nemen. En dus ook budget. De Engelse editie van dit boek, Strategy Execution Heroes, bereikte, volgens het voorwoord van de uitgever, in vijf landen de Amazon-bestsellerlijst. Is het daarmee een geweldig boek? Voor mij niet. Het blijft teveel hangen in het geven van tips. Veel tips. 250! Daar zitten natuurlijk hele goede bij. Maar het is als een schot hagel: het meeste gaat ernaast. Een duif schiet je er mee uit de lucht, maar een olifant wordt er nauwelijks wakker van. In de prijsklasse € 3500-4999 is de schrijver ook als spreker te boeken (www.jeroen-de-flander.com) Als 39 jarige heeft hij al een leven achter de rug, zo vermeldt de achterflap, want in een vorig leven was hij verantwoordelijk voor een adviesgroep van Arthur D. Little, het oudste strategie-adviesbureau in de wereld. Dat moet dus geweest zijn voordat hij tien jaar geleden met The Performance Factory begon. Dat is een enorme prestatie, lijkt me. Op twitter:@JeroenDeFlander lees ik dat hij op weg is naar Shanghai. Kortom: de schrijver is me er eentje! Het boek lijkt met dit alles toch ook vooral een PR instrument voor de auteur te zijn. En ook dat heeft hij goed voor elkaar.