Als de Belgische regering nu eens een strategie voor de toekomst gaat ontwikkelen, is het misschien zinvol om Jeroen De Flander als uitvoerder aan te stellen. In ieder geval is het een aanbeveling aan de Belgische politici om zijn boek te lezen. Dat geldt overigens voor alle politici! De Flander is een rising star. Hij mag Jim tegen Collins zeggen, en Michael tegen Porter, maar is in doen en laten zeer bescheiden. Toch is zijn Engelse versie van Strategiehelden al een geweldig verkopend boek. In vijf landen stond hij op de bestsellerlijst van Amazon. Misschien dat zijn relatieve onbekendheid - hij is al wel aanwezig in menig bestuurskamer van grote multinational - de verkoop hier nog wat in de weg staat. Maar als hij als persoon een beetje over het voetlicht komt, lijkt ook hier een fraaie positie op de bestsellerlijsten voor het oprapen.
In Strategiehelden laat De Flander op basis van statistische gegevens zien hoe lastig het is om een strategie te implementeren. Zo is volgens onderzoek minder dan 50 procent van projecten in lijn met de strategie. En slechts 61 procent van de ondervraagden is van mening dat op uitvoeringstrajecten de juiste mensen zitten. Het is een wonder dat er überhaupt nog bedrijven bestaan met een zo krakkemikkige uitvoering van de beoogde strategie. De Flander onderschrijft daarbij geheel de visie van Jim Collins die in ‘zijn’ Good to Great stelt dat ‘de beste bedrijven zich onderscheiden door een excellente strategie-uitvoering’. In een bijna eindeloze serie tips & trucs ondersteund met talloze praktijkvoorbeelden, laat De Flander zien hoe dat dan wel moet, een strategie implementeren.
Van wie het werk van Collins zo goed kent als De Flander zou je een gedegen boekwerk verwachten, gebaseerd op ‘de’ literatuur, aangevuld met diepe inzichten. Dat is ‘Strategiehelden’ bepaald niet. Het is juist een heel luchtig en vooral praktisch boek. De auteur zegt over de opbouw van het boek dat hij ernaar gestreefd heeft om ‘op elke pagina een citaat te hebben dat blijft hangen’. Je hoeft het boek dus niet van kaft tot kaft te lezen. Opslaan en een beetje scannen moet altijd een ‘cliffhanger’ opleveren, een nieuw inzicht, een aansporing, een eyeopener.
En dat gebeurt dan ook. Zo lezen we dat ‘een fantastische uitvoering geen zwakke strategie kan compenseren’. Gevolgd door voorbeelden. En dat ‘een strategie echte helden nodig heeft’. Gevolgd door implementatietips. En dat ‘de grootste uitdaging is strategie in de hoofden en harten van medewerkers te krijgen’. Gevolgd door een stevige uitleg over de motor achter elke strategie-uitvoering: communicatie. Elke constatering wordt dus gevolgd door tips om die constateringen uit te voeren en door aansprekende voorbeelden. Waarbij er telkens een algemeen adagium boven de markt zweeft: wees vooral ook geen strategietoerist! En strategietoeristen zijn de verantwoordelijken in een organisatie bij wie het aan motivatie, vaardigheden en kennis ontbreekt.
Strategie is een gewichtig onderwerp. Althans, dat beeld komt naar voren uit de meeste boeken over dit belangrijke onderwerp. ‘Strategiehelden’ van Jeroen de Flander is juist een luchtig opgetuigd boek, maar met daarom niet minder waardevolle adviezen. En die kunnen ze in België wel gebruiken. En ook in Nederland overigens.