Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Timemanagement volgens Covey

Niet veel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk besteed hadden. Moeten we de druk van het werk dan maar negeren en al onze tijd op belangrijke dingen richten? Er zijn maar weinig mensen die zich dat kunnen veroorloven. Daarom moet je zorgen dat het werk leuk is. Dat heeft natuurlijk met werkinhoud te maken, maar zeker ook met timemanagement. Daar gaat het boek 'Timemanagement volgens Covey' van Roger en Rebecca Merrill over.

Joost van Driessen | 16 juni 2011 | 2-3 minuten leestijd

Over timemanagement is al zoveel geschreven dat er al in generaties gedacht kan worden. De eerdere generaties timemanagement richtten zich op efficiëntie. Vaak met mooie tools en gericht op slimmer werken. Volgens de Merrills is het tijd voor een nieuwe generatie. Zoals altijd bij theorieën die gebaseerd zijn op het werk van managementgoeroe Stephen Covey, spelen principes daarbij een grote rol.

Covey wil geen andere klok, maar adviseert een nieuw kompas. Ons kompas moet leidend zijn voor wat we doen: Het gaat dan om visie, waarden en missie. Als er een kloof tussen klok en kompas is, dan moeten we ingrijpen. De informatie uit het boek is overigens niet nieuw.

Het boek is een herziene en ingekorte versie van de klassieker 'First Things First'. Alle mooie theorieën ten spijt: er zullen altijd situaties komen waarin je ineens gedwongen wordt urgente zaken aan te pakken. Denk maar eens aan het overlijden van een dierbare. Instinctief schakel je dan over op andere prioriteiten. Wat maandag op het werk nog belangrijk leek, wordt dinsdag overstemd door alles wat in de familie speelt. Onder die omstandigheden kies je automatisch wat juist is. De kunst is om ook buiten die omstandigheden de juiste prioriteiten te stellen. De adrenaline, die vrijkomt bij het oplossen van urgente problemen, kan verslavend zijn.

Nadat velen met de urgentietest in hoofdstuk 2 door de mand gevallen zijn, presenteren de schrijvers de bekende timemanagementmatrix van Covey: urgentie afgezet tegen belangrijkheid. Velen van ons laten zich leiden door 'urgente' zaken, met soms een vlucht naar onbelangrijke en niet-urgente zaken om bij te komen. Juist de twee kwadranten die te maken hebben met 'belangrijke' zaken verdienen onze aandacht.

Zoals bij elk boek van Covey maak je een sprong naar persoonlijk leiderschap. Covey kijkt ook nu veel dieper dan de zakelijke zaken. Je leert plannen vanuit de echt belangrijke dingen van het leven, gericht geluk op lange termijn en rentmeesterschap.

Vanzelfsprekend wordt de theorie geïllustreerd door bekende Coveyeske opmerkingen als 'klim niet sneller op de ladder, maar vraag je af of de ladder tegen de juiste muur staat'. Natuurlijk biedt het boek ook concrete instrumenten, maar die zijn niet gericht op de planning van één dag. Centraal staat de lange termijn die vertaald wordt naar acties van vandaag en morgen.

Over vertalingen gesproken: Zoals altijd is de 'de work-life balance' in het boek vertaald met 'de balans tussen werk en privé'. Ik vind de tegenstelling in het Engels helderder. Veel mensen ervaren dat werken en leven twee verschillende dingen zijn. Covey leert ons dat de tegenstelling tussen werken en leven juist weg moet. Als je synergie tussen beiden kan bereiken, dan is kiezen niet nodig.

Is voor timemanagement een heel boek nodig, terwijl de doelgroep toch al te weinig tijd heeft? Ja, want dit is nou typisch een boek dat zichzelf snel terugverdient. De grote vraag is hoe je mensen met te weinig tijd en met verkeerde prioriteiten kan motiveren hun tijd te besteden aan het lezen van dit boek. Ik hoop dat mijn recensie kort genoeg was om die prikkel te geven…

Over Joost van Driessen

Joost van Driessen is manager bij het Ministerie van Defensie. Hij is afgestudeerd in de informatica aan de Universiteit Leiden en deed zijn MBA-opleiding bij de Business School Nederland. Zijn werkterrein bevindt zich op het grensvlak waar organisatie en informatie elkaar raken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden