Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wij zijn Big Data

Soms is het een voordeel als je een boek twee jaar na verschijning pas leest. Het geschrevene blijkt allemaal namelijk echt te gebeuren. Auteurs Sander Klous en Nart Wielaard schetsen de economische kansen en maatschappelijke effecten van big data.

Jeanine Dijkhuis | 6 juli 2016

Plezierig is, dat zij erkennen dat de hype en het opportunisme voorbij zijn en dat we met verzamelde data gewoon nu aan de slag kunnen. In essentie is de gehele economie geënt op behoeften van de klant. Des te beter de behoeften in beeld zijn, des te groter de kans op afnemers. Daar verandert data niet zoveel aan. Om data te benutten moet je nog steeds weten welke vragen te stellen en is het van het grootste belang dat we het verschil tussen correlatie en causaliteit niet uit het oog verliezen. ‘Wij zijn big data’ is een toegankelijk boek over data en zeer vlot leesbaar. Niet te verwarren met praktisch. Het is een beschrijvend boek, helaas niet erg vernieuwend. Toch heeft het een eigen plekje veroverd tussen de methodische boeken voor data scientists en (veelal Amerikaanse) boeken vol futuristische afstandelijkheid en bangmakerij over het thema. Dit laagdrempelige boek kan de massa dienen. Bijvoorbeeld geschikt voor beginnende economiestudenten en voor marketeers die nog niet dagelijks de data driven discipline uitoefenen. Met als belangrijkste les voor marketeers; undress for succes. Oftewel, laat zien wie je bent zonder marketingpoeha; dat is de enige manier om het vertrouwen te krijgen van je klanten. Laat de klant, cliënt, burger, patiënt meekijken in de keuken en wees transparant. Dat is de manier waarop de informatiesamenleving tot een nieuwe mooie wereld kan leiden, zonder te veel macht voor enkele, individuele partijen.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden