Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verkoop voor vrije beroepen

Wordt uw omzet grotendeels behaald door dienstverlening? Levert u een complexe dienst waar u een uitgebreide opleiding voor nodig hebt en permanente bijscholing noodzakelijk is? Dan heeft u waarschijnlijk een zogenaamd vrij beroep. Heeft u ook nog behoefte aan meer inzicht in het verkoopproces voor uw beroepsgroep, of zoekt u inspiratie dan moet u ‘Verkoop voor vrije beroepen’ echt lezen.

Corien Plaisier | 12 mei 2015 | 1-2 minuten leestijd

In ‘Verkoop voor vrije beroepen’ van Kurt De Blick, treft u modellen, formules en werkwijzen aan om uw klanten meer te verkopen en om nieuwe klanten aan te trekken. De schrijver geeft aan dat alhoewel hij er in eerste instantie niet van wilde weten, verkopen in deze beroepsgroep toch een hele andere benadering vraagt dan de gewone bedrijfsvoering.

De auteur is een Belg, zijn taalgebruik zorgt ervoor dat Nederlandse mensen zoals ik, soms ineens een woordenboek moeten pakken om een Nederlands (?!) woord op te zoeken. Weet u bijvoorbeeld wat nefast is? Het betekent funest. Het staat in het Nederlandse woordenboek, maar hier heb ik het nog nooit iemand horen gebruiken.

Verder is dit boek voor een Nederlander heel begrijpelijk. Op een heldere en gestructureerde manier neemt Kurt u door het hele verkoopproces heen. Waar vindt u klanten, hoe gaat u om met relatiebeheer en het behouden van klanten. Hij doet dit met tal van schema’s en haast boekhoudkundige precisie. Hij legt uit hoe u de prestatie van uw verkoopteam kunt meten met sommen als succesratio, verkoopresultaat, activiteitenintensiteit vooral weggelegd voor de grotere kantoren.

Hierbij vraag ik me soms wel af hoe hoog moet de nood van een vrije beroeper zijn om dit allemaal bij te gaan houden en berekenen? Wat mij betreft zit de winst van dit boek hem vooral in de laatste hoofdstukken. Daar waar ingezoomd wordt op de bestaande klanten en op wat voor manier het mogelijk is meer omzet te halen uit bestaande klanten.

De auteur bevindt zich hier op het snijvlak van sales en marketing. Productinnovatie, kijken naar klantentevredenheid, communicatie met uw klanten en de behoefte van uw klanten. Daar is in de vrije beroepen veel winst te behalen. Wie daar mee aan de slag wil heeft echt wat aan dit boek.

Over Corien Plaisier

Corien Plaisier is eigenaar van Stippels & Co en werkt als een organisatieadviseur en coach om teams beter met elkaar te laten samenwerken. Verder werkt ze als coach voor haar bedrijf Doorleven na kanker.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden