Marketing is de verzamelnaam van alle activiteiten die mensen of organisaties ondernemen om bepaalde processen op gang te krijgen en op peil te houden. Met processen wordt in dit verband bedoeld: diensten of producten afnemen, meer of juist minder van die producten afnemen, langer dan wel korter afnemen, beter met die producten omgaan etc.
Het voorgaande leert ons eenvoudigweg dat wie een antirooklobby op wil zetten marketingtechnieken zal moeten toepassen en deze dus in meer of mindere mate zal moeten beheersen. Datzelfde geldt ook voor wie een buurthuis wil leiden en ook degenen die een instituut als een school, een verzorgingshuis of een vereniging leidt, onverschillig of het een voetbalclub of de nationale dambond is, kan niet om het fenomeen marketing heen.
Ook binnen bedrijven zijn tal van processen aan te wijzen die met een goede marketing beter uit de verf komen, maar desondanks niet rechtstreeks aan commerciële doelen zullen worden gekoppeld. Klantenbinding, verbetering dienstverlening, en imago het zijn stuk voor stuk doelen die commerciële en niet-commerciële organisaties stellen. Marketing is overal.
De marketing is bezig te veranderen. De befaamde P's van product, prijs, plaats en promotie worden meer en meer ingewisseld voor de drie R's: ruil, relatie en reputatie. De grenzen tussen het commerciële en niet-commerciële vervagen snel. Want de drie R's zijn net zo bepalend voor zorginstellingen, verzekeringsmaatschappijen als voor kindercrèches en boekenuitgeverijen. Marketing is volgens Poll overal van toepassing waar mensen iets voor andere mensen doen. Het is dan ook de meerwaarde van dit boek dat de auteur een brug slaat tussen marketing met en zonder winstoogmerk.
Poll stelt het in dit boek als volgt voor: doelstelling van de organisatie - marketing - realisatie van de doelstelling. Hoe dit werkt, en hoe dit verwezenlijkt moet worden in de praktijk, wordt helder en duidelijk beschreven.
Het ontbreekt in dit boek niet aan theorie. Maar die wordt rijkelijk met praktijkvoorbeelden uit de doeken gedaan. 'Marketing zonder winstoogmerk' is een boek dat bij uitstek geschikt is voor iedereen die leiding geeft aan een organisatie of instelling met of zonder profijtbeginsel. Door de benadering, non-profit, heeft de auteur meer oog voor allerlei randfactoren die in menig ander marketingboek niet of nauwelijks aan de orde komen: de rol van de overheid en de invloed van de politiek, demografische en sociologische aspecten en soms zelfs de juridische kant van de zaak.
De schrijver geeft in zijn praktijkvoorbeelden blijk van een compleet andere ervaringswereld dan gebruikelijk. Het praktijkvoorbeeld van een marketingmisser doet op droog komische wijze uit de doeken hoe een gemeente wanhopig faalt in haar goede bedoelingen het afval bij de bron te laten scheiden. 'Marketing zonder winstoogmer'k is een onthullende reportage van tal van processen die zich afspelen tussen organisaties, instellingen en individuen. Ze hebben gemeenschappelijk dat ze allemaal niet rechtstreeks winst gerelateerd zijn en toch allemaal onderhevig zijn aan marketingwetmatigheden.
Het boek laat zien dat hier voor de publieke sector een uitdaging ligt. Ook zij kunnen efficiënter en effectiever hun doelstellingen bereiken door middel van marketing. Hiermee kunnen zij aan de vragen en verwachtingen van hun doelgroep voldoen. Bestuurders, directeuren en managers, maar ook studenten zullen met dit boek ideeën opdoen die zij kunnen gebruiken in de eigen situatie. Kortom: als u zich niet met marketing wilt bezighouden is dat uw zaak maar dat zal marketing niet weerhouden zich met u te bemoeien. Marketing is overal!
Over Jaap Hollaar
Jaap Hollaar MBA is Hoofd Stafbureau Facilitaire Zaken bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee (ISGO) en heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland te Buren.