Het idee van marketing 3.0 is voor het eerst ontwikkeld in 2005 in Azië. De mensgerichtheid van het Oosten is eigenlijk de inspiratiebron geweest voor het idee van marketing 3.0 . Het ontstaan van een nieuwe economische wereldorde en de opkomst van de digitale wereld zullen de relevantie van marketing 3.0 alleen maar kunnen vergroten. Vanaf het ontstaan in de twintigste eeuw heeft marketing een ontwikkeling doorgemaakt in drie fasen, aldus Philip Kotler, Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan. Het begon allemaal met het concept marketing 1.0 (het producttijdperk), vervolgens kwam het informatietijdperk (marketing 2.0) en tenslotte marketing 3.0 - het waardengestuurde tijdperk.
Klassiek voor marketing 1.0 zijn de vier P's die een beknopt overzicht gaven van de werkwijze in productmanagement in de jaren zestig: ontwikkel een product, bepaal de prijs, doe de promotie en regel een plaats voor distributie. Er vond marktsegmentatie plaats (indelen in doelgroepen) en men ging daar gebruik van maken door producten te differentiëren. De ontwikkeling van het vak stond niet stil. In de loop der tijd kwamen er meer P's bij, maar het klassieke model van marketing 1.0 bleef eigenlijk tactisch van aard. Maar marketing ging zich in de jaren zeventig en tachtig steeds meer richten op klanten en werd steeds strategischer. Op weg naar globalisering kwam in 1989 het omslagpunt.
De introductie van het strategisch-marketingmodel markeerde de geboorte van de moderne marketing - in marketing 2.0 de consumentgerichte marketing genoemd. Dit ontstond dankzij informatietechnologie en internet.
Marketing 3.0 is de volgende spannende fase waarin marketing verschuift van consumentgerichtheid naar mensgerichtheid. Hierin wordt winstgevendheid afgewogen tegen maatschappelijk verantwoord ondernemen. De belangrijkste drijvende kracht achter het ontstaan van marketing 3.0 is de snelle ontwikkeling van de new-wavetechnologie. Deze technologie - mobiele telefoons, blackberry, Iphone, goedkope computers, opkomst van sociale media als Twitter, Facebook, YouTube en samenwerkingsgerichte media zoals Wikipedia - biedt ongekende mogelijkheden voor een razendsnelle interactiviteit tussen individuen en allerlei doelgroepen.
Binnen marketing 3.0 onderscheiden bedrijven zich op een aantal fronten. Het is de kunst om een unieke identiteit te positioneren - geen gemakkelijke opgave - en deze te versterken met authentieke integriteit om zo een sterk bedrijfsimago op te bouwen. De beste manier om een unieke missie te verspreiden is door verhalen te vertellen over je bedrijfsmerk en door vooral consumenten daarbij te betrekken. Integriteit is een belangrijke component binnen de bedrijfscultuur, die samenwerkingsgericht, cultureel en creatief moet zijn. In het moderne marketingdenken en -handelen moet groene innovatie onderdeel zijn van de bedrijfsvisie omdat dit op lange termijn concurrentievoordeel kan opleveren. De auteurs geven in hun boek diverse voorbeelden van succesvolle bedrijven zoals Timberland, Walmart, Unilever, Procter & Gamble, Hewlett-Packard.
Deze bedrijven zijn trendsetter in de nieuwe wereld van marketing 3.0 - zij hebben de voorheen veilige grenzen van marketing 1.0 en 2.0 al lang verlaten. Door de wereldwijde economische crisis, veranderingen en onrust op het gebied van maatschappij, economie en milieu wordt het steeds relevanter voor bedrijven om marketing 3.0 in praktijk brengen. De auteurs van 'Marketing 3.0' nemen u mee naar het volgende niveau van een moderne manier van marketingdenken en bedrijven. Een inspirerend boek en beslist een aanrader voor vooruitstrevende marketeers.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.