Het boek 'Get Social' van Jeanet Bathoorn is een kleurrijk vormgegeven boek dat door zijn handige formaat en vele afbeeldingen direct uitnodigt om te gaan lezen. Je hoeft dit boek niet van achter naar voren te lezen. Je kunt gewoon starten bij dat onderwerp waar je meer over wilt weten. In eerste instantie is dit echt een boek voor beginners, want Bathoorn legt vooral uit wat sociale media nu zijn en hoe je ze kunt gebruiken. Ook is het boek in zeer begrijpelijke taal geschreven. Beginners die willen starten met Twitter, LinkedIn of Facebook krijgen genoeg handvatten om te beginnen. Er staan duidelijke screenshots in het boek en stap voor stap wordt beschreven wat je moet doen om je profiel zo goed mogelijk te vullen. Er kan eigenlijk niets mis gaan. Toch is het boek ook voor gevorderde gebruikers interessant omdat de auteur weet waarover zij schrijft. Zij maakt zelf enthousiast gebruik van de verschillende media en daarom staat het boek vol leuke voorbeelden en tips. Doordat de auteur haar enthousiasme weet over te brengen, krijg je direct zin om een aantal netwerken, die je nog niet kent, uit te proberen. Toen ik het boek begon te lezen verwachtte ik in eerste instantie niets nieuws te lezen. Ik zie mijzelf namelijk als een ervaren gebruiker. Maar wat heb ik het mis. Direct al worden er toepassingen genoemd die ik nog niet ken – zoals Blipp.fm – maar die me wel aanspreken en die ik leuk vind om te proberen. Wat ik zo leuk vind aan juist dit boek is dat het erg compleet en veelzijdig is. Aan de ene kant lees je diepgaand over belangrijke netwerksites als LinkedIn, Twitter en Facebook en is het een handige handleiding vol tips. Aan de andere kant brengt het je ook op ideeën omdat de auteur netwerken noemt die nog wat minder bekend zijn, maar wel heel nuttig voor je kunnen zijn. De auteur laat aan de hand van tabellen met cijfers zien hoe hard sommige sites groeien en hoe de verschillende media zich verhouden tot elkaar. Dit helpt bij het maken van een keuze want je kunt nu eenmaal niet aan alle sociale media meedoen. Wat dit boek verder interessant maakt is dat het vooral ook Nederlandse netwerken bespreekt. Een nadeel van het boek is dat de hoofdstukken soms wel erg kort zijn. Zo beslaat het hoofdstuk 'Gevaren van online netwerken' maar twee bladzijden. Dit vind ik wel erg summier omdat privacy in combinatie met sociale netwerken een hot item is. En ik kan me zo voorstellen dat zeker beginnende gebruikers hier wel wat meer richtlijnen en tips bij kunnen gebruiken. Vooral ook omdat het boek zich duidelijk op deze doelgroep richt. Al met al is 'Get Social' van Jeanet Bathoorn een veelzijdig boek dat veel lezers zal aanspreken. Als je een echte beginner bent en op zoek naar één boek over social media dan is dit boek echt iets voor jou.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.