De titel van het boek is verwerkt in een kleurrijke tagcloud die de aandacht trekt en ervoor zorgt dat het omslag er vrolijk, fris en uitdagend uitziet. Het kleine formaat en de dikte van het omslag, samen met de kleurrijke, overzichtelijke inhoud met vele verklarende afbeeldingen, zorgen ervoor dat 'Get Social' een aantrekkelijke studiegids is. De ondertitel van het boek 'online netwerken voor beginners', komt meteen in het eerste hoofdstuk goed uit de verf. Bathoorn legt uitgebreid uit welke soorten social media er zijn, hoe ze werken en wat je ermee kunt. Op zich is dit alleen handig als je echt heel weinig van social media weet, maar vooruit, ook als je al (iets) meer ervaring hebt is het best leuk, al is het dan vooral door de herkenning. Pas in het tweede hoofdstuk start het echte werk. Hier beschrijft Bathoorn uitgebreid LinkedIn, Twitter en Facebook, en ze geeft er veel handige tips bij. Ook Hyves, Mindz en andere social sites worden kort aangestipt. Dit is heel handig als je net begonnen bent met met LinkedIn, Twitter en Facebook en er wat dieper in wilt duiken en je profiel nog vorm moet geven. Inderdaad, echt 'online netwerken voor beginners'. Zo wordt er bijvoorbeeld uitgelegd dat je bij de Professional Headline op LinkedIn trefwoorden neer moet zetten over je beroep en expertise en dat je moet zorgen voor een duidelijke, nette portretfoto omdat dat ervoor zorgt dat je betrouwbaar overkomt. Ik neem aan dat alleen echte beginners niet weten wat een Status Update is en dat wat je hier vermeldt, op de homepage van je netwerkcontacten komt te staan. De rest van de hoofdstukken is erg kort, weinig informatief en weinig interessant. Het wordt hier pijnlijk duidelijk dat dit boek alleen bruikbaar is voor beginners die al weten dat ze van social media gebruik willen maken, maar nog niet zo goed weten 'hoe het werkt'. Er wordt namelijk goed uitgelegd hoe je kunt beginnen met online netwerken, maar er wordt niet ingegaan hoe je deze netwerken kunt inzetten voor je bedrijf. De tips zijn wel alleen voor mensen die zakelijk iets met online netwerken willen bereiken, echter, naar mijn mening is 'Get Social' voornamelijk bedoeld voor freelancers. Concluderend kan ik zeggen dat ik 'Get Social' een goed boek vind, met een langzaam begin, een sterke basis, maar een slap einde. Het is een zeer bruikbaar boek voor de social media-beginner en een must voor freelancers die zich willen profileren op internet.
Over Linda Poort
Linda Poort werkt als medewerker communicatie en webredactie bij IIA Nederland, dé beroepsorganisatie van internal auditors. Ook is ze mede-eigenaar van Wandelenmacedonie.nl, heeft ze het boek Richting Freelancen geschreven en is ze medeauteur van Het Freelancersalfabet. In haar vrije tijd leest Linda alles wat los en vast zit, onder het genot van grote mokken thee en stukken pure chocolade.