Het uitgangspunt van 'De BV Rome, opkomst en ondergang van de eerste multinationale onderneming' prikkelt. Het Romeinse Rijk spreekt tot de verbeelding, door de uiteindelijke omvang van het gebied dat het beheerste, de duur van haar succes en de mate waarin het haar schaduw vooruit werpt. Over waardecreatie gesproken. Aardig idee dus om een te kijken welke managementlessen daaruit te leren zijn. Met verstand van zaken beschrijft Bing in chronologische volgorde het ontstaan van Rome, de geleidelijke uitbouw, het verslaan van de grootste tegenstrevers, de stap naar absolute heerschappij onder Julius Ceasar en met name zijn opvolger Augustus en de uiteindelijke val in het jaar 476. Daarbij weet hij zich goed te beperken tot een aantal kernmerkende periodes in de 1200-jarige geschiedenis. De lijst koningen, consuls en keizers ('topmannen') blijft indrukwekkend lang, maar je verdwaalt er niet in. Echt scherpe bedrijfskundige analyses maakt Bing echter niet. Het is uiteindelijk toch zo dat hij in essentie een historisch overzicht geeft en daar bedrijfskundige termen aan vastplakt. Het ontstaan van Rome wordt gemythologiseerd conform de wetten van 'storytelling' (vergelijking met mythes rond ontstaan Apple en Microsoft). Veroveringen zijn vijandige overnames, met dito strategieën van verdeel en heers. De lange concurrentiestrijd om de wereldheerschappij tussen Rome en Carthago, elk met een gelijke strategie en doelen, werd uiteindelijk beslist in een reeks oorlogen. Voor Bing is de doorslaggevende factor dat Hannibal het moest hebben van uitzendkrachten en consultants (huursoldaten) terwijl Rome werkte met loyale medewerkers in vaste dienst. Een leuke vergelijking, zonder dat hij nu echt iets bewijst. Keizers zijn CEO's, waarvan de meeste succesvolle visie en meedogenloosheid wisten te combineren. Het vestigen van de definitieve heerschappij onder Augustus is de consolidatiefase. De parallellen tussen ontslagrondes en reorganisaties en het vermoorden van je interne tegenstanders zijn snel gemaakt. Aardig is ook de fase van moreel verval binnen de top van de 'onderneming'. Die duurde eeuwen terwijl het concern gewoon draaide. Het middelmanagement deed gewoon zijn 'ding'. Een baan binnen het concern betekende tamelijk eenvoudig geld verdienen en echt last van die dwaze topmannen had je nu ook weer niet. Zolang je ze maar hun gang liet gaan met hun gedrag en excessieve beloningen. Als sluitstuk en in tegenspraak met de titel van het boek: het Romeinse Rijk is helemaal niet gevallen, niet overgenomen of failliet gegaan. Het is zonder wezenlijke aantasting van de bedrijfsstructuur zeer succesvol ge-rebrand tot de katholieke kerk. De satirische stijl waarin Bing consequent schrijft, is soms wat vermoeiend en eentonig. Een column leest toch anders dan een boek. Maar het is zeker ook onderhoudend, geestig en vakkundig. Zowel als het gaat over de geschiedenis van Rome en het gebruik van het vakjargon als hedendaagse voorbeelden. De satire richt zich met name op de leiders van hedendaagse ondernemingen. De vertaler heeft daarbij de vrijheid genomen om de nodige Nederlandse verwijzingen toe te voegen. Die hebben namelijk meer zeggingskracht dan lokale Amerikaanse 'helden'. Maar het komt vaak toch wat geforceerd over om de auteur, die vanuit de ik-persoon schrijft en veelvuldig put uit eigen ervaringen, te zien schrijven over mensen als John de Mol en Marcel Boekhoorn. Een managementboek is 'De BV Rome' niet. Daarvoor zijn de gemaakte parallellen te oppervlakkig uitgewerkt. Maar dat was ook niet de opzet van het boek. Het geeft de lezer eerder op een afwijkende, toegankelijke en originele manier wat fundamentele historische kennis mee. En tegelijkertijd wordt de hedendaagse manager een spiegel voorgehouden. Een prettig boek om mee te nemen op vakantie of lange vliegreis.
Over Hugo-Jan Ruts
Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.