OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
23 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 december 2015
Hugo-Jan Ruts
Het rijtje voorbeelden is bekend: Volkswagen, Imtech, Vestia, ROC Leiden. En u weet er vast nog wel een paar uit eigen ervaring. Organisaties met een krachtige bestuurders, waar het uiteindelijk mis gaat. Niet omdat eigen medewerkers niet op de hoogte waren van problemen, maar omdat verantwoordelijke bestuurders geen tegenspraak willen horen. Of tegenspraak actief hebben uitgeschakeld.
recensie
Internet en social media
20 november 2015
Hugo-Jan Ruts
Ondernemen als eenpitter is gemakkelijk vandaag de dag. Via social media kun je in contact komen met de hele wereld, jezelf profileren en gemakkelijk acquireren. Toch? Zo eenvoudig is dat nu ook weer niet. Veel zelfstandigen, zeker wie niet van jongs af aan is opgegroeid met social media, raken nogal eens verdwaald in de vele mogelijkheden. Velen starten bijvoorbeeld wel op Twitter, maar raken snel weer af. Vaak door een gebrek een idee wat je nu precies met social media kan.
recensie
Juridisch
28 januari 2015
Hugo-Jan Ruts
De arbeidsmarkt is op de schop. Wat verandert er? ‘De nieuwe flex- en ontslagregels. De Wet Werk en Zekerheid in de praktijk’ van arbeidsrechtdeskundige en advocaat Maarten van Gelderen belooft u aan de hand te nemen.
recensie
Personeelsmanagement
13 februari 2014
Hugo-Jan Ruts
Elk jaar huren organisaties voor 32 miljard euro aan flexibel personeel in. Van uitzendkrachten tot hoog gespecialiseerde zzp'ers. En daar kunnen die organisaties jaarlijks 3 tot 5 miljard euro op besparen. Dat stellen Max Boodie, Rob de Laat en Paul Oldenburg in hun boek 'Professioneel inhuren van flexibele arbeid'.
recensie
Algemeen management
28 juni 2012
Hugo-Jan Ruts
Wat is 'ondernemerschap'? Wilma Straatman en Mechteld Daniels schreven er praktisch doe-boek over: 'Succesvol ondernemen: P's of cake!'
recensie
Verandermanagement
5 februari 2010
Hugo-Jan Ruts
3-4 minuten leestijd
Vijftig tot zeventig procent van alle veranderingsprocessen mislukt. Ergens onderweg word de verandering 'vermoord'. Maar door wie, en vooral ook waarom? Daarover schreef bestsellerauteur Ken Blanchard de misdaadnovelle 'Wie heeft Verandering vermoord?'
recensie
Leiderschap
28 december 2009
Hugo-Jan Ruts
We leven in tijden van grote verandering. Een tijdsgewricht waarin veel zekerheden verdwijnen, waarin we anders leren, de arbeidsverhoudingen wijzigen en de economische macht verschuift richting de Pacific-regio. Althans, dat zijn de uitgangspunten van Adjiedj Bakas en Martijn van der Woude in 'De toekomst van werk'. Een toegankelijk en prikkelend boek over 8 metatrends op het terrein van werk, economie, leren en leiderschap.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 juni 2009
Hugo-Jan Ruts
Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
recensie
Advisering
11 mei 2009
Hugo-Jan Ruts
Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
recensie
Strategisch management
13 januari 2009
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
Edwin Winter en Wouter van der Weijden beschrijven met hun boek 'Authentieke organisaties. Echte merken' hoe de kracht van de eigen organisaties via internal branding gebruikt kan worden om een meer dan sterk merk te ontwikkelen. Zij zien dit als een ontwikkelingsproces dat als verandertraject aangepakt moet worden. Hiervoor doorlopen zij de verschillende stappen. Hoewel dit te weinig is om er zelf mee aan de slag te gaan, geeft 'Authentieke organisaties. Echte merken' goed inzicht in het fenomeen internal branding.
recensie
Marketing
24 oktober 2008
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
Voor organisaties is een 'merk' iets om te koesteren. Vaak vertegenwoordigt het merk een belangrijk deel van de waarde van een organisatie, maar er kunnen allerlei aanleidingen zijn dat het 'merk' moet veranderen. Fusies, overnames, slecht imago, strategische koerswijziging. Het creëren van meerwaarde in een situatie waarin een merk verandert, oftewel 'rebranding', is het onderwerp van het boek 'Het merk is dood. Leve het merk. Rebranding: mislukking of meesterwerk', van Paul Stamsnijder.
recensie
Marketing
6 oktober 2008
Hugo-Jan Ruts
U heeft een goed product, maar de klanten nemen het niet al te gretig af. Hoe zorgt u dat klanten u weten te vinden? Hier is veel over geschreven, maar dit boek van Willem Nooij, 'De weg naar succes', heeft een andere aanpak. De auteur beschrijft de ontwikkeling van zijn marketing & sales afdeling. De praktijk van alle dag; vooral voor marketeers bij kleine organisaties. Een praktijkschets als routeboek dus.
recensie
25 september 2008
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
De fabelvorm is populair in managementboekenland. Ook 'The Go-Giver' is er één. De hoofdpersoon leert vijf principes die hem zullen leiden naar groot succes. Hierdoor wordt u aangemoedigd deze wetten toe te passen. Een krachtige booschap die u goed kunt toepassen in het dagelijks leven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 september 2008
Hugo-Jan Ruts
De fabelvorm is populair in managementboekenland. Ook 'The Go-Giver' is er één. De hoofdpersoon leert vijf principes die hem zullen leiden naar groot succes. Hierdoor wordt u aangemoedigd deze wetten toe te passen. Een krachtige booschap die u goed kunt toepassen in het dagelijks leven.
recensie
Advisering
25 juli 2008
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
Het peloton interim-managers, projectleiders, organisatieadviseurs, gedetacheerden, coaches dat als externen in organisaties rondloopt, groeit nog steeds. Niet in de laatste plaats door het groeiend aantal zelfstandigen in de arbeidsmarkt, waaronder ook veel meer experts op HR, financieel en marketingterrein dan tien jaar geleden.
recensie
Algemeen management
16 april 2008
Hugo-Jan Ruts
3-4 minuten leestijd
Emoties spelen een belangrijke rol in het zakenleven. Ze blijken doorslaggevend in de beslissingen van consumenten en medewerkers. Toch worden emotionele aspecten nauwelijks meegenomen in besluitvorming. Dat komt waarschijnlijk omdat emoties niet meetbaar lijken te zijn. Ontrecht volgens Dan Hill. Hij geeft in zijn boek 'Emotienomie, laat emoties voor u werken' inzicht hoe emoties werken, hoe ze te meten zijn en hoe daar vervolgens gebruik van te maken is. Met name in marketing, maar ook met uitstapjes richting HRM en management.
recensie
Algemeen management
4 april 2008
Hugo-Jan Ruts
Het Romeinse Rijk heeft door de eeuwen heen menig auteur, kunstenaar, striptekenaar en politicus geïnspireerd. In goede en kwade zin. Ook vergelijkingen tussen dat machtige imperium en andere grootmachten uit deze tijd zijn een populair onderwerp van studie en speculatie. Stanley Bing, pseudoniem voor Gil Schwartz, columnist voor het Amerikaanse zakenblad Fortune, voegt daar een nieuwe variant aan toe. In zijn boek 'De BV Rome, opkomst en ondergang van de eerste multinationale onderneming' beschrijft hij de geschiedenis van het Romeinse Rijk vanuit een bedrijfskundige invalshoek.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2008
Hugo-Jan Ruts
3-5 minuten leestijd
'Internal branding' is een tamelijk nieuw begrip. Het speelt in op een groeiend bewustzijn dat 'merken' waardevoller zijn wanneer ze niet alleen leven voor buitenwereld, maar ook in de organisatie zelf. In een tijd dat 'authenticiteit' als groot goed geldt, is dat geen overbodige luxe. Met het boek 'Internal Branding in de praktijk. Het merk als kompas' hebben Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts als eerste auteurs een boek geschreven over dit boeiende onderwerp.
recensie
Marketing
6 maart 2008
Hugo-Jan Ruts
1-2 minuten leestijd
Rien Hummel heeft met 'Marketingplanning' een degelijk boek geschreven dat een nuchter overzicht geeft van de marketingtheorie. Voor de doorwinterde marketeer heeft het echter niets nieuws te bieden.
recensie
Marketing
26 februari 2008
Hugo-Jan Ruts
In 'Het Merk Mens' tracht Fons van Dyck de huidige, nieuwe tijdsgeest te vangen. Hij pluist die tijdsgeest uiteen in een negental drijfveren. En hij laat zien hoe bekende merken op die tijdsgeest in weten te spelen.