Het boek begint met de computergame-generatie. Ook al maken alle generaties inmiddels volop gebruik van de computer, de jongeren van nu hebben de computer volledig in hun leven geïntegreerd en dat verandert hun gedrag. Jongeren zijn interessant voor trendwatchers omdat ze een blik op de toekomst bieden. De 'laid-back'-houding van jongeren is herkenbaar en voor velen een zorg. Na de jongeren komen de man en vrouw in afzonderlijke hoofdstukken aan bod. De man is vrouwelijker geworden en ook de omgekeerde trend is waarneembaar. Gelukkig zijn er nog verschillen, zoals winkelgedrag, en terreinen waar mannen zich nog echt man voelen, zoals 'thrill-seeking sports'. Het hoofdstuk over de stress-dertigers zal velen bekend voorkomen: alles moet en snel, geen moment rust. Interessant is de huidige aandacht voor belevenis. We doen niet iets, we beleven het, zoals de belevenis van koffie drinken in Starbucks. Grappig is dat de zo vaak genoemde behoefte naar authenticiteit al decennia lang een trend is. De hoofdstukken eindigen met stellingen die voorgelegd zijn aan twee groepen: 16-34 jarigen en 50+ jarigen. Zo kunt u zien hoe de houding van 'jongeren' tegenover 'ouderen' over de jaren verandert. In andere diagrammen worden mannen en vrouwen vergeleken. Vanwege mijn interesse in innovatie was ik erg benieuwd naar het laatste hoofdstuk, 'Van trends naar innovaties'. Dit hoofdstuk lijkt echter meer een promotiepraatje voor het werk van de auteurs. Met andere woorden, voor de vertaalstap van trend naar innovatie kunt u de heren inhuren. Het is jammer dat in een boek met zoveel voorbeelden dit laatste hoofdstuk juist geen enkel concreet voorbeeld bevat. 'Dossier Super Trends' presenteert een kaleidoscoop aan onderwerpen. Ik mis een lijn in het verhaal, ook al zijn de onderwerpen naar thema geordend. De prettige leesbaarheid van het boek maakt veel goed. Als een trein vlieg ik er door heen. Veel trends en voorbeelden zijn ook erg herkenbaar, wat het boek dichtbij de lezer brengt. De vlotte stijl en voorbeelden winnen het bij mij uiteindelijk van de lichte teleurstelling over het professionele gevoel dat mij in het begin beloofd is en ik niet direct terugzie in het boek, naast de wir-war aan onderwerpen.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.