Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het zijn maar cijfers

Ger van den Buijs | 14 december 2018

strong>Ik vond dit een heerlijk boek. Zelden heb ik zo’n pakkende beschrijving van generatie Y gelezen. Maar dit boek gaat verder. Het zijn maar cijfers zet ook een visie neer. Dan is het leuk om twee jaar na verschijning te kijken of we inderdaad in de aangegeven richting zijn gaan bewegen.

Schellekens heeft een humoristische schrijfstijl. Vooral in deel één, waarin hij generation Y karakteriseert in de context van onze efficiëncyverslaafde managementcultuur, zet hij prachtige plaatjes neer met verrassende beeldspraak. Het is een beetje een stout boek. De controlerende manager wordt op bijna cabareteske wijze neergezet. Je kunt jezelf niet helpen te denken aan sommige managers uit je eigen context. Managers die als ‘dementors’ alle energie uit de werkvloer zuigen. Ik denk dat Schellekens onderschat hoe zeer ook de oudere generatie medewerkers zich aangesproken voelt tot de leiderschapsstijl die hij in zijn boek promoot.

Aansprekend vond ik de stelling: “Innovatie is compromisloos”. Als je zoekt naar een manier om een innovatieve cultuur in je bedrijf te creëren, dan is dit boek een inspiratie. De grote maatschappelijke krachten die hebben geleid tot een behoudende bedrijfscultuur worden helder uiteen gezet. Disruptie krijgt hierdoor een andere gevoelswaarde. De generatie Y is vanaf hun jongste jeugd uitgeperst door de cijfercultuur in onze maatschappij en loopt alleen maar warm voor nieuwe perspectieven. Ze verwachten van bedrijven dat ze keuzes maken, dat ze staan voor een maatschappelijke verbetering. De boodschap van dit boek is dat, wil je Generation Y als werknemers of klanten aan je binden, je dan technologische en maatschappelijke innovatie moet omarmen.

Is de visie bewaarheid door de geschiedenis? Laat me twee voorbeelden geven die aantonen dat dit boek visionair is geweest in 2016. De campagne van Nike met Colin Kaepernick is het schoolvoorbeeld van een bedrijf dat met maatschappelijke innovatie de markt openbreekt. Werd er bij de lancering door velen nog ernstig getwijfeld aan het netto effect van deze, toen gedurfde, campagne, inmiddels verdringen alle ‘haantje-de-voorste-goeroes’ zich met het promoten van maatschappelijke merkpositionering.

Aan de medewerkerskant stimuleert Schellekens bedrijven om verantwoordelijkheid lager in de organisatie weg te leggen en mensen een holistische taak te geven, in plaats van het werk op te knippen in geïsoleerde taken. Deze visie zien we werkelijkheid geworden in de wijdverbreide adoptie van de scrum aanpak. Was in 2016 scrum nog alleen iets voor jeugdige IT teams, nu implementeren alle bedrijfsafdelingen deze manier van aansturing, zij het met wisselend succes.

Ik zou nog veel meer voorbeelden uit het boek willen aanhalen, maar dan maai ik het gras voor de voeten van de auteur weg. Geniet vooral zelf van de inzichten en vergezichten die Schellekens in zijn boek heeft weggezet.

Over Ger van den Buijs

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden