'Mediation voor managers' is één van de vele boeken op de markt over bemiddeling of mediation. Het aardige van dit boek is dat het gaat over het aanpakken van een conflict in een vroeg stadium. Het toepassen van mediation door middel van mediators gebeurt vaak in een later stadium: bij arbeidsconflicten meestal als samenwerking niet meer mogelijk is. Het boek maakt duidelijk dat het veel voordelen heeft als je juist als manager als bemiddelaar optreedt. Dat klinkt ook logisch: als je er in een vroeg stadium bij bent, kun je erger voorkomen. Het is een praktisch geschreven boek voor managers die als bemiddelaar willen optreden in conflicten. Kan een manager dat wel doen? Een manager is er vooral om besluiten te nemen en niet om te bemiddelen tussen de medewerkers. Het nemen van besluiten vereist andere vaardigheden dan die om te bemiddelen (luisteren, onpartijdig zijn). Staan die niet haaks op elkaar? Zijn er duizendpoten te vinden die het allebei kunnen? En waarom zouden ze het eigenlijk überhaupt willen doen? Dat kun je toch gemakkelijk uitbesteden? Het boek begint met een aardig hoofdstuk gewijd aan de kosten en baten van conflicten. De boodschap is: realiseer je dat het niet alleen gaat om de kosten van de formele oplossing van het geschil, maar juist de kosten die meestal niet meegerekend worden: inefficiënte werkverhoudingen, schadelijke communicatie, een verstoord imago, minder doelmatig werken etcetera. Conflicten zijn overigens niet per definitie nadelig. In het boek worden ook de positieve kanten belicht: het zet veranderingen in gang, partijen krijgen ook oog voor standpunten en belangen van anderen, het zet aan tot dialoog, het zet aan tot gesprekken over problemen enzovoorts. Overigens: Niet in alle organisaties is de bemiddelende manager op zijn plaats. De cultuur van de organisatie is een graadmeter voor meer of minder conflicten. Zo zijn er meer conflicten naarmate managers hun medewerkers koeioneren of intimideren en zijn ze minder goed te bemiddelen. Conflicten kunnen gaan over gedrag maar ook over waarden en normen: mensen kunnen tot in hun ziel geraakt zijn door terloopse opmerkingen van collega's. Waar het conflict over gaat, noemen de auteurs de conflictzone. Over het algemeen ontstaan conflicten omdat mensen niet begrijpen dat andere mensen anders gebakken zijn. Het belangrijkste in de oplossing van een conflict is dus het begrip voor de belangen van de ander. Het grootste deel van het boek is gewijd aan een zeer uitgewerkte beschrijving van enkele conflicten, hoe de bemiddelende manager daarmee aan het werk kan gaan, gedetailleerd beschreven in alle fasen. Het geeft een heel goed beeld van hoe een mediation in zijn werk gaat. Het is helder gegeven zonder gebruik van jargon van mediators. Word je een mediator zijn na het lezen van het boek? Dat lijkt me onmogelijk, maar je kunt door het boek wel gemotiveerd raken om een mediator/manager te worden. Tevens leer je wat belangrijk en niet belangrijk is bij het hanteren van conflicten op de werkplek. Het boek is natuurlijk ook geschreven als reclame voor het volgen van de trainingen. De theoretische gedeelten zijn zeer handzaam geschreven en gelardeerd met uitstekende voorbeelden uit de praktijk. Het boek eindigt met enkele losse onderwerpen, zoals hoe je een mediationafdeling opzet of een gevoelig onderzoek doet. Voor is dit boek bestemd? Het is bedoeld voor managers die zelf willen bemiddelen en geïnteresseerd zijn in conflicten op het werk. Voor drukke, halfgeïnteresseerde managers zal het geen gemakkelijke kost zijn: het leest niet als een trein, je moet je door de hoofdstukken heen worstelen. Voor de manager die van plan is zich te bekwamen in bemiddelende vaardigheden is het een goede introductie in mediation. Het lijkt me zelf vooral aanbevelenswaardig voor HRM-managers en HRM-adviseurs.
Over Joke Verplanke
Joke Verplanke, opgeleid als bioloog, is zelfstandig gevestigd als interim-manager, mediator en coach. Zij organiseert trainingen mediationvaardigheden voor managers en bezwaarbehandelaars. Neem contact met haar op via info@jokeverplanke.nl.