Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Gemiste kans

Nu onze economie in een diepe recessie verkeert, hoor je niemand meer over het binden en boeien van medewerkers. Onverstandig, vinden twaalf adviseurs van GITP. In het boek De crisis te lijf geven zij acht ideeën voor slimmer samenwerken, juist in tijden van recessie.

Ben Kuiken | 4 augustus 2009 | 1-2 minuten leestijd

In tijden van crisis staan de echte leiders op. Waar de amateurs in paniek raken en de duimschroeven nog eens verder aandraaien, daar houden de grote jongens en meisjes hun blik scherp op het uiteindelijke doel gericht en stralen ze vooral rust en vastberadenheid uit. Zij weten dat er aan elke crisis een einde komt en dat de arbeidsmarkt dan opnieuw krap zal worden. Dus in plaats van nu massaal mensen op straat te zetten, proberen ze samen met die mensen creatieve ideeën te bedenken om deze moeilijke tijd door te komen.

Dit is de basisgedachte van het boek De crisis te lijf (met als sprekende ondertitel '8 ideeën voor slimmer samenwerken in tijden van recessie') van een twaalftal adviseurs van het HRD-adviesbureau GITP. Het is geen revolutionaire gedachte, en ook geen originele gedachte, maar soms moeten ook de voor de hand liggende ideeën nog eens onder onze aandacht worden gebracht. Zeker in onzekere tijden, waarin veel mensen in paniek dreigen te raken. Zo komen de GITP’ers met een aantal belangrijke adviezen voor crisistijden. Om een paar te noemen: heb aandacht voor de psychologie van ontslag, houd uw mensen actief, geïnspireerd en gefocust, maak gebruik van de creativiteit in uw organisatie en maak de ondernemingsraad tot uw bondgenoot. Allemaal relevante en nuttige adviezen waar je als manager je voordelen mee kunt doen.

Maar ook allemaal adviezen die als een soort duizend dingendoekje voor elke situatie te gebruiken zijn. Dus ook in niet-crisistijden. Het lijkt er met andere woorden op dat de auteurs hun stokpaardjes weer een keer van stal hebben gehaald en hebben opgepoetst met een nieuw en actueel poetsmiddel: de crisis. Daar is op zich niks mis mee en nogmaals, de manager kan er nog steeds zijn voordeel mee doen. Maar het is ook een gemiste kans. Het boek was een stuk sterker geworden als de samenstellers hun visie en vooral de concrete aanleiding ervan beter hadden doordacht. Daar hebben ze nu waarschijnlijk ook alle tijd voor.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Anthon van der Horst, Martien Habraken
De crisis te lijf

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden