Dertig jaar geleden ontstond het droombeeld van 'Information at your fingertips'. Het is de gedachte dat je alle informatie binnen handbereik hebt. Met de introductie van schermdevices en apps zijn we nu zo ver. Maar wat komt daarna? En welke impact heeft het op ons dagelijks leven? 'Het App-effect' is geschreven door het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT). Het VINT heeft ervaring uit app-strategiesessies gecombineerd met sociaal psychologische theorieën en toekomst scenario's. Het resultaat is een overzichtelijk, goed leesbaar en handzaam boek waarin alle puzzelstukken samenvallen. De schrijvers, Jaap Bloem, Menno van Doorn, Sander Duivestein, Andreas Sjöström, sporen je aan om na te denken over de impact die sociale media, empowerment van de consument en de onmiddellijkheid van informatie hebben op beleid en processen van organisaties. Daarnaast geven de schrijvers inzicht in de marktkansen met sprekende voorbeelden. Transsectorale innovatie, natuurlijke user interface en Persuasive Technologies (verleidingstechniek, -tactiek en -strategie) zijn hier belangrijke ingrediënten. Het ideaal is om te komen tot een nieuwe digitale gezamenlijkheid waarin individuen en organisaties elkaar treffen in dialoog (digital commons). In het streven naar een digital commons zullen bestaande systemen macht verliezen en subculturen en tegenculturen zich manifesteren. De kracht van social media was al zichtbaar bij de rellen in Londen en de Arabische Lente. Met het Facebook-feestje in Haren heeft Nederland de botsing tussen het bestaande systeem (politie en gemeente), subcultuur (jongeren die feest en sensatie zoeken) en tegencultuur (jongeren die komen rellen) van dichtbij meegemaakt. Niet voor niets ontstaat de oproep aan een ieder om te reflecteren en een visie te ontwikkelen hoe we in de toekomst met ons informatiegedrag om moeten gaan. Het App-effect is voelbaar en dit boek biedt input voor de maatschappelijke discussie over informatiegedrag die nu gevoerd wordt. De inspirerende voorbeelden maken duidelijk dat het voor organisaties niet langer mogelijk is vast te houden aan bestaande systemen. Organisaties moeten meegaan in het veranderende gedrag van klanten en medewerkers om te ontwikkelen tot een social business. Hoe? De schrijvers sluiten af met strategische tips om die ontwikkeling in gang te zetten. Als junior adviseur vind ik het belangrijk om op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelen. De snelheid van de technologische vooruitgang vind ik intrigerend en het is lastig om het tempo bij te benen. Dit boek gaf me een adempauze om de snelle ontwikkelingen even van een afstand te bekijken en zette me aan het denken. Het is leuk boek voor lezers die geïnteresseerd zijn in ICT, maar ook toegankelijk voor lezers die meer willen weten over de sociale impact en ontwikkeling van onze samenleving. Leuk is dat de bijhorende website, a theappeffect.org, aanvullend een literatuur- en afbeeldingenlijst met links naar de bronnen, video's, e-book en een PDF-versie van het boek geeft. Het enige dat nog ontbreekt is een eigen app!
Recensie
Het App-effect
'There is an app for everything.' De stormachtige opkomst van smartphones, tablets en apps luidt het post-pc tijdperk in. 'Het App-effect' geeft een heldere samenvatting van de recente technologische ontwikkelingen en kijkt vooruit naar de manier hoe ons informatiegedrag en de samenleving zal veranderen.
Nico de Meester
|
24 oktober 2012