'Me the Media' begint met het sociale web, aangezien dat een ontwikkeling is waar we middenin zitten en die steeds prominenter aanwezig is. Het sociale web is eigenlijk sociaal en individueel ineen. Of-of bestaat niet meer. De meeste mensen op het web zijn gelinkt aan een groot aantal anderen. We zijn met z'n allen hyperego's geworden. Met de samensmelting van ICT, nano- en biotechnologie zal nog veel meer mogelijk worden. Misschien gaat u dit veel te ver. Wilt u echter weten welke technologische ontwikkelingen zich op dit moment afspelen, hoe die zijn ontstaan en waar het allemaal naar toe gaat, dan is dit uw boek. In 2007 is voor het eerst in een jaar meer informatie vervaardigd dan in totaal sinds de uitvinding van het schrift (5000 jaar eerder). Dit gegeven is moeilijk voor te stellen, maar het geeft aan hoe simpel het is geworden om zelf informatie te creëren en te publiceren. Al is het natuurlijk de vraag wat de kwaliteit van al deze informatie is: middelmaat en wansmaak regeren en de grootste schreeuwer krijgt de meeste aandacht, zo lijkt het. Bedrijven aarzelen nog als het gaat om het toestaan van weblogs. Voorbeelden van Microsoft, Alaska Airlines en Ford laten zien dat het publiek beïnvloeden is waar het uiteindelijk om gaat. Weblogs kunnen daarin, mits goed gebruikt, een grote rol spelen. Webconversaties kunnen bedrijven helpen bij een betere afstemming tussen de wensen van klanten en de aangeboden diensten. De auteurs bieden vijf vragen om u op weg te helpen bij de invoering van webconversaties. Ons universum wordt met virtuele werelden als Second Life uitgebreid tot een zogenaamd metaversum. De grens tussen werkelijkheid en virtu-realiteit vervaagt steeds meer. Denk maar aan Google Earth, waarmee we de werkelijke wereld met satelietbeelden en foto's naar onze computer halen. Bent u onder de indruk geraakt van Second Life? Het is nog niets vergeleken met de augmented-reality wereld van de toekomst, zo stellen de auteurs. 'Me the Media' is een mooi vormgegeven, kleurrijk boek met veel afbeeldingen. Onderaan elke pagina kunt u aan iconen zien of het hoofdstuk een onderwerp uit het verleden, heden of toekomst behandelt. Het is niet zo dat de hoofdstukken een chronologische volgorde aanhouden. De onderwerpen springen heen en weer in tijd, waardoor de volgorde mij soms willekeurig overkomt. Het hoofdstuk over elektronische massamedia, dat de geschiedenis van de krant, radio en televisie beschrijft, is bijzonder uitgebreid. Terwijl het hoofdstuk over het nieuwe economische tijdperk erg beperkt is. Sommige stukken zijn zo summier of abstract, dat ik bang ben dat lezers die niets over het onderwerp weten, na het lezen ervan niet veel wijzer zijn geworden. Naast het boek is er een gelijknamige website, met een weblog en nog veel meer informatie. Het boek bevat ontzettend veel voorbeelden, hetgeen laat zien dat de auteurs veel zoekwerk hebben verricht. Voordat ik het boek ontving, was ik bang dat ik veel al zou weten. Dat viel gelukkig mee, mede dankzij de vele sites die de auteurs beschrijven. Een interessant en mooi boek voor iedereen die alles wil weten over de huidige mediarevolutie.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.