Maar thans is schrijven welhaast een dagelijkse routine. Email, de eigen Websites, Facebook, Linkedin, Twitter, weblogs en nieuwsbrieven vragen om een continue stroom aan teksten. Dus moet je – zeker binnen het MKB – als marketeer (ook) zelf aan de bak. En velen van ons kunnen veel, maar goed schrijven….
Dat is te merken aan de vele tenenkrommend slechte teksten op websites of blogs. Denk maar aan de ronkende teksten over een 'masterbedroom' op Funda of aan het zenden omtrent 'onze geweldige nieuwe producten' op de websites van heel wat bedrijven. Voor Dolf Weverink is deze gang van zaken een goede reden om een boek te schrijven over 'Het nieuwe schrijven'.
Weverink is er – zoals een goed tekstschrijver betaamt - in geslaagd een heel praktisch en lekker toegankelijk geschreven boek te produceren. Het is een handig boek, dat begint met een samenvatting 'zo schrijf je een goede tekst, de essentie van het nieuwe schrijven'. Deze samenvatting vormt tevens een prima checklist voor een ieder die zelf schrijft of de teksten van anderen moet beoordelen. De essentie van de boodschap is: zorg dat je teksten aantrekkelijk, overtuigend, helder en correct zijn en bovendien geschikt voor een crossmediale aanpak.
In de rest van het boek wordt elk van deze vereisten nader uitgewerkt. Voor de velen onder ons die schrijven er slecht 'bij doen' is het boek soms wat te gedetailleerd, maar toch bevat elk hoofdstuk – ook als je incidenteel schrijft of teksten van copywriters moet beoordelen – veel relevante informatie. Terecht wijst de auteur op het belang van een helder concept om een boodschap goed over de bühne te krijgen. Weverinks 'conceptgenerator' kan daar zeker bij helpen.
Weverink wijst eveneens op het grote belang van beeld en vorm. Tekst alleen is immers in vrijwel alle gevallen onvoldoende en blijkt vaak minder belangrijk dan beeldmateriaal. 'One image can say more than 1000 words' is in dit crossmediale tijdperk wellicht meer waar dan ooit.
Jammer is dat de uitgever zich van de woorden van de auteur niets heeft aangetrokken. Goedkoop glimmend papier, uitsluitend zwart wit gebruik, knullige tekeningen en te weinig en te oubollig beeldmateriaal doen afbreuk aan de waarde van de tekst.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.