Het gros van de managementboeken heeft een tamelijke standaard opzet. Gedegen studie, uiteenzetting van een doorwrochtte theorie en dat dan gelardeerd met enkele verhelderende praktijkvoorbeelden, veelal van grote multinationals. Het boekje 'De weg naar succes' van adviseur Willem Nooij biedt een totaal andere opzet. Nooij beschrijft in zijn boek één praktijkvoorbeeld, zijn eigen praktijk, zonder die te relateren aan andere cases en hij haalt er slechts een enkele keer summier wat theorie bij. Theorieën die hij op een paar cruciale momenten mijn inziens ook nog op een verkeerde manier vertaalt naar de dienstensector, zoals het model van Michael Treacy en Fred Wiersema en Kotlers 4 P's. Toch, of beter gezegd, juist daarom heeft 'De weg naar succes' zijn charmante kant. Het richt zich op een publiek dat werkt bij organisaties van maximaal tweehonderd mensen. Organisaties die geen ruimte hebben voor professionele marketing & sales afdelingen, bedrijven die het moeten of mogen doen zonder grote budgetten voor externe specialisten. Nooij laat zien dat u met een flinke dosis gezond verstand, veel doorzettingskracht en her en der een goed boek een eind kunt komen. Nooij laat dit zien door een beschrijving te geven van zijn eigen aanpak in de rol van commercieel directeur bij een adviesbureau. Een bureau dat in zeven jaar tijd groeide van zes naar vijftig medewerkers - dan heb je recht van spreken. Het is een oprechte beschrijving van een zoektocht. Het boekje doorloopt in sneltreinvaart de ontwikkelingsstadia van het pionieren, koude acquisitie, heroriëntatie tot de eerste stappen op het terrein het bouwen van een merk. Geen hoogdravende teksten maar sec de praktijk van alle dag. Het aardige hiervan is dat het daarmee zo lekker dicht bij de eigen belevingswereld blijft. Althans voor mensen die werken in vrij kleine organisaties met nog ongerichte marketing & sales activiteiten. Voor hen is 'De weg naar succes' een toegankelijk en leuk vormgegeven routeboekje. De gemiddelde marketing & sales professional leest niets nieuws, de hippere onder hen zullen veelal een 'nah duhhh' laten horen. Ook voor mbk-bedrijven die al een meer volwassen marketing & sales-beleid hebben, biedt dit boekje te weinig diepgang, te weinig aanknopingspunten om te komen tot een onderscheidende positionering in de markt, te weinig inzicht hoe 'professionals' een positie te geven in het commerciële proces.
Over Hugo-Jan Ruts
Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.