Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Businessmodellen

In het vakgebied van de marketing kijken we graag met bewondering naar sterke merken. Maar een sterk merk hoeft geenszins tot hoge winst te leiden. Zie bijvoorbeeld het destijds zo bewonderde maar zwaar verliesgevende Ben, of het ook dit jaar vele miljoenen verslindende YouTube. Om over fraaie merken als Saab en Volvo nog maar te zwijgen?

Max Kohnstamm | 11 april 2013

Minstens even belangrijk blijkt het businessmodel te zijn. Denk eens aan Google. Een prachtig merk, natuurlijk. Maar het echte briljante van Google zit in het businessmodel. Het begrip 'businessmodel' valt dan ook vaak in bedrijfskundige discussies. Maar wat verstaan wij eigenlijk onder dit begrip? Wat is eigenlijk de definitie van businessmodel? De auteurs van 'Businessmodellen', Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, kwamen tot hun verbazing tot de conclusie dat er veel verwarring bestaat over de vraag wat er onder 'businessmodellen' moet worden verstaan. Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers slagen erin het boek uitstekend in orde in deze chaos te scheppen, door met een heldere en brede definitie te komen van wat onder een businessmodel moet worden verstaan. Maar daar blijft het niet bij. De echte verdienste van de auteurs is dat ze een brug weten te slaan van een onderscheidende positionering naar het businessmodel. Ofwel dat zij de voorkant (de strategische positionering) zo duidelijk weten te verbinden met de achterkant (de bedrijfsorganisatie). Erg prettig is ook dat de auteurs niet proberen het wiel helemaal opnieuw uit te vinden. Ze maken zo veel mogelijk gebruik van de bestaande theorie. En dat doen zij op gepaste wijze, ze blijken de hedendaagse marketingliteratuur uitstekend te beheersen. Het boek biedt - met veel heldere voorbeelden - ook prima aanknopingspunten naar de praktijk. Met name het afsluitende hoofdstuk 'zelf aan de slag' zorgt ervoor dat je als professional ook echt iets met dit boek kan. Maar dan moet je wel een marketingprofessional zijn die in de gelegenheid is over de langetermijnstrategie na te denken. Dat kan helaas niet gezegd worden van de meeste (lokale) marketing- of brandmanagers. Bij uitzondering is een citaat uit het voorwoord (van Nyenrode-hoogleraar Henry Robben) op zijn plaats: 'het is een genot te zien hoe twee doorgewinterde praktijkmensen zich eerst tot de theorie wenden om vervolgens hun praktijkboodschap te verkondigen'. Wat mij betreft hoort 'Businessmodellen' op de lijst van genomineerden voor de marketingliteratuurprijs van 2010.

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden