De verdienste van Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers is dat ze met behulp van logische stappen een brug weten te slaan tussen het bepalen van de kernstrategie van een onderneming of not-for-profit organisatie en de uiteindelijke uitwerking hiervan ‘op de werkvloer’. Anders gezegd: zij slagen erin de voorkant (de strategische positionering, inclusief ‘merkmanagement’) via de klanteninterface en de benodigde netwerken te verbinden met de achterkant (de bedrijfsorganisatie). Zij beperken zich heel bewust niet tot simpele oplossingen. Zo maken zij duidelijk dat populaire begrippen als ‘verdienmodellen’ en ‘co-creatiemodellen’ op zich relevante onderdelen vormen van een businessmodel, maar dat deze onderdelen passen in een groter geheel. Erg prettig is ook dat de auteurs niet proberen het wiel helemaal opnieuw uit te vinden. Ze maken zo veel mogelijk gebruik van de bestaande theorie. En dat doen zij op gepaste wijze, ze blijken de hedendaagse marketingliteratuur uitstekend te beheersen. In het hoofdstuk ‘Zelf aan de slag’ proberen de auteurs op verdienstelijke wijze hun uiterst gedegen maar derhalve ook complexe aanpak te vertalen naar de praktijk. De auteurs nemen je op vaardige wijze mee door de breedst mogelijke definitie van het begrip businessmodel en halen daar steeds tal van relevante factoren bij. Dat levert hier en daar taaie kost op, en dat maakt het lezen en in vervolgens in de praktijk toepassen van hun ideeën er niet gemakkelijker op. In deze tweede druk hebben zij duidelijk pogingen gedaan de toegankelijkheid en de praktische toepasbaarheid van het boek te vergroten. Helemaal gelukt is dit niet. Door of dankzij hun zeer complete en diepgravende aanpak blijft ‘Klantgestuurde businessmodellen’ meer een studieboek dan een ‘praktijkboek’.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.