‘Animal Firm’ is overduidelijk een toespeling op de boektitel van George Orwell. Het heeft ook ongeveer dezelfde omvang (100 bladzijden), maar daar houdt de vergelijking dan ook op. Animal Firm gaat over de succesfactoren van High Performance Organisaties (HPO’s). Voor een betere toegankelijkheid zijn deze gekoppeld aan de eigenschappen van bepaalde dieren. Het boek geeft een antwoord op de vraag hoe organisaties zich kunnen ontwikkelen tot HPO’s. Organisaties die sneller en beter kunnen reageren op de veranderende omstandigheden en de toenemende concurrentie. Het uiteindelijke doel: langdurig en succesvol presteren. Hoewel de kapstok waaraan dit wordt opgehangen afkomstig is uit het dierenrijk, is er een wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis van het boek ligt.
De aantallen zijn indrukwekkend: vijf jaar onderzoek, bestudering van 290 internationale onderzoeken op het gebied van excellent presteren, 189 meest voorkomende kenmerken getoetst bij 3.500 profit, non-profit en overheidsorganisaties. Het resultaat: 35 kenmerken van HPO’s gegroepeerd in vijf factoren. Kwaliteit van management, langetermijngerichtheid, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing en last but no least kwaliteit van medewerkers. Deze vijf factoren vormen het hart van het boek. Alles draait in Animal Firm om structureel slimmer samenwerken en succesvoller presteren. Uitgangspunten daarbij zijn niet alleen het verbeteren van je eigen prestaties, maar ook die van je team en je organisatie. Verwacht geen zware theorie of theoretische modellen. Het boek is wat dat betreft echt een verademing. Om het boek voor iedereen toegankelijk te maken, zijn verder naast talrijke foto's veel voorbeelden, vragen, quotes en intermezzo's opgenomen. De wetenswaardigheden zijn interessant en lezenswaardig, de vormgeving van het boek getuigt van liefde voor een mooi ontwerp. Het kan daarom geen toeval zijn dat dit boek al weken in de top 10 van de meest verkochte managementboeken staat. De link is leuk om aan te geven welke eigenschappen de dieren bezitten (van mieren tot olifanten) maar het is misschien wat te vergezocht om dit te koppelen aan het onderzoek van de HPO. Na het lezen van het boek heb je de neiging om je eigen collega’s aan een van de vijf diercategorieën te koppelen. Dat maakt het vervolgens wel heel herkenbaar. Het brengt wat vaker dan gedacht een glimlach op je gezicht. Soms sla je daarbij als lezer door en koppel je ook andere dierengezegden aan je collega’s. Denk aan als de beruchte olifant door de porseleinkast denderen of het bekende mierenneuken. Door de dierenvoorbeelden gaat het zeker meer leven. In dat opzicht is het boek zeer geslaagd. Het leidt je op een gemakkelijke manier door de theorie van een HPO. De daadwerkelijke kennis over HPO’s staat achterin vermeld. Daar wordt het onderzoek naar de kenmerken van de HPO kort samengevat. In tegenstelling tot de rest van het boek is er gekozen voor een nogal dorre opsomming van kenmerken, die in zinnen achter elkaar zijn gezet. Daardoor dwalen je gedachten als lezer wat vaker af en moet je af en toe terug om alinea’s te herlezen. De keuze voor deze vorm is wel begrijpelijk, maar doet enigszins afbreuk aan de rest van het gemakkelijk en prettig leesbare boek. Verder ontbreken in dit boek de concrete voorbeelden van organisaties en bedrijven die al voor een groot deel beschikken over de kenmerken van een HPO. Het boek komt daardoor nu wat afstandelijk over en mist bewijskracht. Is het terecht dat Animal Firm hoog in de top 10 van meest verkochte managementboeken heeft gestaan? Ja, omdat op een leuke en bijna onopvallende manier wetenswaardige feiten over de dierenwereld koppelt aan de HPO die je met je collega’s zou willen zijn. Biedt het waar voor zijn geld? Ja, als je bedenkt dat het boek slechts 100 pagina’s telt, is het verbazingwekkend dat alle feiten hun plaats hebben gekregen. Heb je na het lezen van het boek alles over HPO’s scherp op het netvlies? Nee, maar dat hoeft ook niet. Het boek vormt een goed startpunt voor je eigen ontwikkeling en die van je collega’s en organisatie. Verdere stappen vinden plaats in de dagelijkse praktijk bij je werkgever en via het lezen van aanvullende literatuur of bezoeken van workshops.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.