Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hooked - Hoe je mensen verslingerd maakt aan je product

‘Hoe je mensen ‘verslaafd’ maakt aan je product’, prijkt prominent op de voorkant van ‘Hooked’. Verslaafd? Die term heeft voor mij zo’n negatieve betekenis, dat ik me afvraag waarom Nir Eyal juist deze tekst kiest. Wil hij de lezer choqueren? Of is de schrijver een niets ontziende dealer?

Margot van Trier | 29 april 2015

Nir Eyal neemt de lezer in ‘Hooked’ mee door het brein en een aantal (onbewuste) denkprocessen. Binnen no-time legt hij in begrijpelijke termen uit hoe belangrijk het is dat het product dat je maakt ‘gewoontevormend’ is. Want verslaafd zijn, wat is dat eigenlijk? Volgens Vandale.nl betekent het ‘niet in staat los te komen van de genoemde gewoonte’. Terwijl ik het boek lees, laat ik mezelf een aantal keer afleiden door mijn telefoon. Even een reactie op social media lezen. En voor ik het weet, ben ik weer minutenlang facebookupdates aan het bekijken. Betrap ik mezelf nu op een gewoonte? En hoe kom ik daaraan? Dat legt Eyal helder uit aan de hand van het Hook-model. De vier stappen uit het Hook-model worden elk in een hoofdstuk beschreven. Elk hoofdstuk sluit af met een ‘Onthouden en delen’-blok. Volgens Eyal ‘Om te delen op social media’: voor het eerst dat ik een QR-code in een boek mis. Dat had het makkelijker gemaakt om te delen. Na deze samenvatting volgt steeds een ‘Doe dit nu’-kader. Eyal vraagt de lezer om per stap uit te denken hoe de gedeelde kennis voor jouw product van toepassing kan zijn. De antwoorden op deze blokjes bij elkaar, laten je extra nadenken of je met je product wel de kant uitgaat die je in wilt slaan. Ben je een dealer die het product puur voor het geld maakt, maar dit zelf nooit zou gebruiken? ‘Never use your own supply’ Of ben je juist een facilitator? Een wereldverbeteraar, die fan is van zijn eigen product en juist daarom van plan er het beste werk ooit van te maken? In het boek beschrijft Eyal, getuigende de flinke bronnenlijst, behoorlijk wat wetenschappelijk onderzoek op het gebied van heuristiek en psychologie. Elke theorie voorziet hij van een heldere vertaling naar een product dat de gemiddelde lezer kent. In het Hook-model zit een ‘investering’ door de gebruiker opgenomen. Een woord waarbij je automatisch denkt aan geld, maar daar gaat het in dit geval juist (meestal) niet om. Investeren gaat om de moeite die je ergens insteekt. Je leest nu al de vierde alinea van deze recensie. Je hebt al moeite gestoken in het lezen van de eerste drie. Dit vergroot de kans dat je verder leest. Anders heb je immers de eerste alinea’s ‘voor niks’ gelezen. Nu is lezen natuurlijk een heel minimale investering. Vertaal dit eens naar de investering die je doet voor een profielsite. Of het aanmaken van een account voor het kopen van dit boek. Je vult persoonlijke gegevens in en waarschijnlijk voeg je voor de aankleding gelijk wat foto’s toe aan je profielpagina. Dit zorgt ervoor dat je direct een band opbouwt met het platform. Een ander belangrijk onderdeel uit het Hook-model is de trigger. Angst kan een goede trigger zijn. Onbewust is ‘de angst om gemist te worden of dingen te missen’ een belangrijke reden dat we continu willen weten of we nog mail, whatsapp of andersoortige sociale contacten gemist hebben. ‘Als het niet gebruikt kan worden voor slechte dingen, is het geen superkracht.’ En daarmee is de cirkel rond: de schrijver kan niet bepalen of de lezer een held of een boef is. Is de lezer zijn doel om een verslaving op te wekken, dan houdt Eyal dat niet tegen. Ik hoop dat vooral mensen met goede intenties dit boek lezen, want ik vind het een goed boek. Maar het staat je natuurlijk vrij om jouw eigen mening over dit boek te vormen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden