Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De gehaakte aardbei

De titel van dit boek, 'De gehaakte aardbei', is ietwat vreemd en ik kan me er dan ook in eerste instantie niets bij voorstellen. De subtitel is anders; 'Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen'. Dat zegt veel meer, maar komt bij mij wel over als een tolk die de taal niet begrijpt. Vertalen lukt hem wel maar daar houdt het dan ook op. Het moet niet gekker worden met ons marketingvak, bedenk ik me.

Eric van Arendonk | 29 oktober 2008

Het boek bevat een kleine vijftig korte verhalen die eerder in het 'Tijdschrift voor marketing' gepubliceerd zijn als column. Nu ben ik een trouwe lezer van dit maandblad en ik moet zeggen dat ik de columns van de auteur altijd weet te waarderen. De beste van deze publicaties staan nu in een handzaam boekje. Al vrij snel komt de column voorbij waarin de gehaakte aardbei wordt genoemd. Het betreft een portemonnee. Leuk maar onpraktisch en al snel saai. Een nutteloos product dus. Gekocht in een impuls maar volstrekt overbodig. De auteur heeft denk ik gelijk met zijn subtitel: 'waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen'. Veel van zijn columns hebben dezelfde boodschap. Marketeers weten soms niet waarmee ze bezig zijn. Stellen zich te weinig op als klant, laat staan dat ze zich verplaatsen in de positie van de klant. Terwijl ze het zelf toch dagelijks meemaken. Onbeschoft gedrag van een supermarktmedewerker of een callcentermedewerker die je volstrekt wereldvreemd te woord staat. De auteur vertelt legio van deze verhalen en je herkent ze direct. Wat is er dan eigenlijk nog veel te doen voor ons als marketeers. De boodschap is duidelijk: Sta vaker met je poten in de modder en ervaar wat een klant werkelijk meemaakt. Vergeet niet dat bij veel van die stupide handelingen een marketeer aan de basis gestaan zou kunnen hebben. Zo weet de auteur je een aardige spiegel voor te houden. Een ander issue dat Postma aansnijdt is het blindelings volgen van analyses of onderzoekresultaten door marketeers. Het onderbuikgevoel is eigenlijk nog veel belangrijker. Onderzoeken en analyses zijn maar instrumenten. Een marketeer moet zijn eigen kennis en gevoel ook een rol geven. Het blindelings volgen kan iedereen, daar heb je geen marketeer voor nodig. De marketeer moet zijn klant c.q. markt kennen. Het boek leest snel weg. Je kunt het van voor naar achter lezen maar ook af en toe een verhaal eruit pikken. Alle verhalen staan op zichzelf en zijn zeer afwisselend. Het is vlot en humoristisch geschreven, en hierdoor is het meer een boek voor vermaak dan een echt studieboek. Het is goed voor marketeers die het contact met de werkelijkheid dreigen te verliezen, want die worden weer met beide voeten op de grond gezet. Kortom, een leuk boek voor degenen die geen fan zijn van managementboeken maar toch meer over het marketingvak willen lezen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden