Operational Excellence (OpX) gaat om het doelmatig én doeltreffend inrichten en managen van de organisatie, die daardoor weer in staat is de juist klantwaarde tegen de laagste kosten te realiseren. In 'Operational Excellence' past Van Assen OpX ook toe op de dienstenorganisatie, naast de productie-industrie waar OpX veel gebruikelijker is. Er zijn veel hulpmiddelen en modellen beschikbaar voor OpX en het is vaak niet duidelijk wat te kiezen. Van Assen beschrijft deze modellen, geeft de toepassing aan met een waarschuwing waar dat nodig is. Zo is het bijvoorbeeld prettig te lezen waar te beginnen met Operational Excellence in te voeren. Ook de zachte kant komt aan de orde. Leiderschap en van draagvlak onder medewerkers creëren, zijn succesfactoren die vaak worden onderschat. Naast de beschrijving van modellen gebruikt Van Assen kaders en casussen om onderwerpen nader toe te lichten en praktijkvoorbeelden te beschrijven. De casussen, die opgebouwd zijn volgens een vaste structuur van probleem-aanpak-resultaat, zijn inspirerend; wat mij betreft noemde hij meer praktijkvoorbeelden! Ze zijn een mooie concrete afwisseling op dit verder toch theoretische boek. Marcel van Assen heeft een mooi overzicht geschreven van Operational Excellence dat geschikt is voor een ieder die meer wil weten over OpX en technieken als Lean, Six Sigma en Theory of Constraints én wil weten hoe deze te gebruiken zijn om de organisatie te optimaliseren. Hij heeft bewust gekozen er geen 'how-to'-boek van te maken, dus voor de praktische kant dient u andere boeken te raadplegen. Ik vond het prettig dat Van Assen geen lange inleidingen gebruikt om het onderwerp aan te kondigen, dus bereid u zich voor om meteen in de stof te duiken!
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.