De algemene gedachte dat je als visionair entrepreneur wordt geboren, is nog altijd leidend. Gates, Jobs, Branson en vele anderen worden als helden met voorspellende gaven verheerlijkt. Anderen zijn juist van mening dat het voldoende is om een ‘goed idee’ te hebben en dat met de nodige verve moet brengen om tot succes te geraken. Beide inzichten worden door Cooper en Vlaskovits onderuit gehaald. Met hun boek ‘De Lean Entrepreneur’ laten zij de lezer verder kijken dan de 'Mythe van de Visionair'. De vele casestudy’s waarmee Cooper en Vlaskovits zich bedienen, maken het voor de lezer uiterst inzichtelijk hoe zij in de praktijk te werk moeten gaan en dat blijkt nog eens verrassend eenvoudig te zijn ook. Na het lezen van verschillende cases vraag je je haast af waarom je het zelf niet hebt verzonnen. Daarmee verworden de voorbeelden zeker niet tot open deuren, maar eerder tot eye openers! Een van de meest aansprekende casestudies is wellicht die van Scott Summit. Scott is oprichter van Bespoke Innovations. Zijn vertrekpunt was het nadenken over hoe je dingen kunt maken die erg complex zijn en daarnaast de kwaliteit van het leven vergroten. Scott zag een kans in de productie van kunstbenen. De standaardprothesen bleken niet te voldoen en boden bovendien slechts een technische en geen designoplossing. De basis van Bespoke Innovations werd het 3D printen van beenprotheses. Respect voor elke individuele klant was en is voor Scott een eerste vereiste. Hoe het Scott met zijn Bespoke Innovations vergaan is in de afgelopen 20 jaar en hoe lean hem heeft geholpen, moet u zeker gaan lezen in ‘De Lean Entrepeneur’! Als een rode draad loopt het door alles heen: respect en begrip voor de klant. Verplaats je in de klant en vraag je continu af wat hij/zij wil. Daarbij is het nuttig je te verdiepen in de gemoedstoestand van de klant. Volgens Cooper en Vlaskovits kun je daarbij het beste aan het einde beginnen om vervolgens terug te werken. Met andere woorden: keer de trechter om. Het is in feite een omgekeerde waardestroom. Begin met de vraag ‘waarom is de klant gepassioneerd’ en werk dan terug. Wanneer een klant ‘gepassioneerd’ reageert op jouw business, dan is hij je trouw en gaat zijn emotie tevredenheid te boven. Hierna volgt een spectrum aan emoties van ‘tevreden’, via ‘hoopvol’, ‘overtuigd’, ‘vertrouwend’, ‘geïntrigeerd’ tot ‘op de hoogte’. De techniek van de waardestroomontdekking kan, met slechts geringe aanpassingen, voor elke business worden gebruikt. Terwijl je het scenario verder uitwerkt, wordt duidelijk dat het bedrijf iets moet doen of iets moet leveren om het scenario te laten werken en invloed uit te kunnen oefenen op de gemoedstoestand van de klant. ‘De Lean Entrepreneur’ laat de lezer zien hoe je, op verbijsterend eenvoudige wijze, handige tips en slimmigheden van succesvolle lean entrepreneurs inzet en hoe je het complete innovatiespectrum gebruikt om markten te ontwrichten en nieuwe te creëren. Bovendien is de lezer na het omslaan van de laatste pagina in staat om innovatieteams samen te stellen die blokkades opheffen en nieuwe benchmarks zetten; om strategieën uit te voeren en om markten te testen. Het is daarbij onontbeerlijk dat jouw organisatie focust op trouwe klanten en producten ontwikkelt waarmee je hen kunt bedienen.
Recensie
De Lean Entrepreneur
Natuurlijk helpt talent, maar Brant Cooper en Patrick Vlaskovits laten in ‘De Lean Entrepreneur’ zien dat je het ondernemerschap kunt léren. Door eenvoudig toe te passen inzichten uit de lean-startupmethode, verregaand begrip van klanten en snelle experimenten kan iedereen een visionair ondernemer worden.
Hanneke Tinor-Centi
|
24 maart 2015